foderbyte

Så kommer vi till punkten där nästan alla hundägare stått som frågetecken som undrat "vad för slags foder ska jag ge min hund?". Eftersom jag inte har plats att ha två hundar gående på färskfoder på grund av min lilla frys så jag fått kika bland torrfoderssorterna. Foder djungeln är stor. Och jag som inte har någon vidare kunskap om torrfoder har pratat med vänner och bekanta och frågat dom vad dom är nöjda med och rekommenderar.
 
När ja fick hem Aryah åt hon Royal Canin. Ett foder jag inte tycker är någon höjdare. Hon behövde äta enorma mängder mat per dag och hon bajsade på tok för ofta för min smak. Rätt fort bytte jag till Four Friends till henne då jag hört mycket gott om det fodret och det har hon ätit i några månader. Dock var jag inte nöjd med det. Hon var ständigt dålig i magen och hade lös avföring i stortsätt alltid. Sen luktade avföringen sjukt äckligt. Men fodret hade inte bara nackdelar. Hon fick enormt fin päls som var glansig och len. Samt att hon tyckte om fodret riktigt mycket. Men på grund av den ostabila magen så valde jag att göra ett nytt foderbyte i hopp om en mer stabil mage.
Idag äter hon Orijen och jag är riktigt nöjd än så länge. Avföringen är liten, fast och luktar inte unket. Hon äter med god aptit och behöver inte särskilt mycket foder för att bli mätt. Pälsen är fortfarande lika fin som när hon åt Four Friends, så jag hoppas att det förblir så. 
 
Man måste tänka på att hundar är individer. Fodersorten som passar Pelles hund kanske inte passar Gretas. Sen ska man tänka på att inte göra foderbyten allt för ofta. Hittar man ett foder man är nöjd med så krångla inte till det och byt till något annat. Nu kommer Aryah få äta Orijen om magen fortsätter hålla sig så här bra. Sen ska man även tänka på att det tar tid innan man ser resultat efter ett foderbyte. Sen vi började med Orijen klarar Aryahs mage rått kött. Vilket hon inte gjorde när hon åt Four Friends. Jag kan inte svara på varför. Men hennes mage har blivit mycket stabilare efter vi börjat med Orijen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0