boulognerskogen

Igår hade jag lite ärenden på stan som jag utförde. Hade med mig hundarna och när jag blev klar gick vi en sväng till Boulognerskogen. Hundarna var som två vilddjur. Märks att dom är skapligt rastlösa. Vi passade på att passivitetstäna Aryah. Att vara passiv är inte hennes starka sida. Inte utomhus iallafall. Vi tittade även på när några barnfamiljer matade änderna och jisses vad Aryah taggade till. Hon vela dit till varje pris men fick såklart inte det. Vi stod med långt avstånd från änderna så de inte skulle få för sig att komma till oss då dom inte är särskilt hundrädda. Aryah gnällde lite och kastade sig åt olika håll i kopplet och det var svårt att hålla emot henne. Hon har blivit förskräckligt stark! Men efter en stunds promenerande vid änderna och lite passivitetsträning så var vi väldigt nära dom. Tack och lov brydde änderna sig inte om oss, vilket gjorde att Aryahs jaktinstinkt inte slog på. Hon tittade nyfiket på dom men var nöjd sen. Izor, Izor, Izor. Vilken toppenhund. Han har aldrig brytt sig om änderna. Vo har kört platsliggning mitt i parken där änderna går som mest. Vi har matat änder osv. Och han bryr sig inte om dom. Izor hade myror i brallan under hela promenaden på 2,5 timmar och det kände min rygg av. Ja, sanningen är att Izor inte kan gå i koppel. Han blir stressad av koppel och bara drar. Hade han inte haft problem med hundmöten så hade jag haft honom lös. Lös lyssnar han på varje signal från mig och kommer som en raket när jag kallar på honom. Men i koppel får jag nästan ingen kontakter alls. Sen tror jag att han var väldigt nödig också. Det är också ett problem vi har. Han vill inte göra ifrån sig i koppel utan han vill vara lös och kunna gå undan. Det kan jag förstå, men detr himla jobbigt då jag inte alltid kan släppa honom. Så det är någonting vi behöver jobba på. 
 
Vi avslutade promenaden med att gå in på Gävleborgs Zoo och kika lite. Det var en chihuahua där inne när vi kom. Izor tänkte skälla på den lilla som gapade mot mina två men han blev tyst när jag påminde honom att han inte fick skälla. Det gick jättebra inne i butiken. Izor brydde sig inte om den lilla och Aryah den tjuven åt en hel del godis inne i butiken. Fy så jag skämdes. Men kan inte bli arg på henne för det. Dom måste förstå att hundar blir frestade till att stjäla någon gobit när det står framme så hundar själv kan stoppa huvudet i lådorna. Tänkte köpa kalkonhalsar men dom var slut så jag tog en vikt på båda hundarna och sen traskade vo hemåt.
 
Aryah harcinte gått upp något mer ochr lite för tunn för min smak. Hon väger 18.8 kg nu men borde gå upp i vikt nu när vi bytt foder som dessutom passar henne väldigt bra. Av Four Friends hade hon nästan dagligen lös avföring men sen vi bytte till Orijen så har hon inte varit lös i magen alls. 
 
Izor väger numera 23.6 kg. Alltså en viktminskning på 3 kg på några månader. Jag är jättenöjd över hans vikt. Han kan gå ner lite till, det skadar inte. Men nu ska vi börja träna mer och bygga upp muskler då han har tappat en hel del när han var lite hängig en period. Nur han precis som gamla vanliga Izor. Pigg och glad. Det värmer i mattehjärtat ♡
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0