stökigt

När man har en valp i huset sr det en stor fördel att tycka om städning. Igår när jag klev upp såg jag att Aryah haft race under natten som jag inte alls märkt av. Jag hittade underkläder i biabädden, skor utplacerade lite varsomhelst, filtar och kuddar på golvet. Köttben i sängen och strumpor lite här och där. Snacka om äventyr på morgonen när jag inte hittade någonting. Man vet att man lever när man har valp.
 
Men jag måste säga att jag trodde det skulle vara en betydligt större utmaning med Aryah. Hon är väldigt behaglig och enkel att ha och göra med i vardagen. Visst, när hon kommer in i tonåren kan det svänga otroligt men just nu är hon väldigt behaglig. Hon tuggar inte sönder lägenheten, hon är inte på Izor hela tiden utan kopplar av rätt bra. De gånger hon blir lite för uppspeld så hänvisar jag henne till bädden där hon ska vara passiv. Det räcker att hon är där i kanske 5-10 minuter så är hon lugn sen igen.
 
Däremot tycker hon inte att det är nödvändigt att mysa när det inte är på hennes villkor. Då är det roligare att bita matte i näsan. Kloklippning är rena djurplågeriet tycker hon. Så vi tränar dagligen att jag pysslar med tassarna. Hon är absolut inte rädd om tassarna utan tycker inte om att bli fasthållen. Jag har testat att ha henne på ett bord men då hoppar hon bara ner.vi får kriga lite tills jag vinner och hon ligger avslappnad i min famn. Så kloklippning är någonting vi måste träna väldigt mycket på. 
 
Och på tisdag börjar valpkursen vi ska gå på. Spännande! Det blir den första valpkurs jag gått på. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0