Spår

Igår åkte Cornelia, jag och Linnéa ut till skogen och la viltspår till hundarna. Emma kunde inte följa med så vi ska spåra någon annan dag. Vi hade två taggade och pratande schäfrar som triggade igång varandra och mina belgare som höll tyst och satt så fint. (så länge jag var vid dom). När jag gick för att lägga spår så började mina två att gaffla och skrika, ja alla i skogen hörde nog dom. Och dom blev lika tysta när jag kom tillbaka igen. Snacka om att jag behöver lägga mer krut på uppbindning. Nåja. 
 
Kepler som aldrig gått viltspår tidigare fick börja och han blev lite virrig i pannan i början men så fort han snappade upp spåret så gick han det felfritt. Vi hade väntat oss en dragig och lite slarvig schäfer men han var otroligt noggrann och lugn under hela spåret. Det är häftigt att se hundar som visar en helt annan sida än den man är van vid. 
 
Efter hans spår la vi ett till Aryah och eftersom hon var så duktig sist så fick hon ett längre spår som var lite klurigare än sist, men hon fixade det galant. Hon visste precis vad som gällde och spårade riktigt bra. Blir så förvånad över att hon är så himla duktig när det är hennes andra viltspår någonsin och hon går klockrent. Fick massvis med beröm, eller snarare Aryah. Det kommer bli någonting bra av den där valpen! 
 
Efter A's spår la jag och L ett till Walle. Jag vet sen sist att Walle är en klocka på viltspår så jag försvårade hans spår (trodde jag). Han var snabbt ut och kom snabbt tillbaka med klöven i munnen. Inga problem alls tyckte han och stod så nöjd med sin klöv i munnen. Sist men inte minst fick Izor gå sitt spår och där var det inte heller några som helst problem. Vilket gäng, alla hundarna fixade sina spår klockrent och vi lämnade skogen väldigt nöjda.
 
När vi hade sagt hejdå till Linnéa åkte jag och Cornelia till Grizzly Zoo och jag köpte en namnbricka till Aryah och fick en till på köpet då personalen råkade använda fel textsnitt än den jag vela ha. Dom fick även smaka godis i butiken vilket dom gillade. Cornelia vägde alla hundarna och Izor väger idag 25,6 kg och Aryah väger 15,7 kg.
 
Efter Grizzly åkte vi hem till mig, lagade iordning mat och pysslade med hundarnas tassar sen. Vi klippte klorna på hundarna, rakade dom mellan tårna, borstade tänder och rensade öron. Vid 12 tiden åkte Cornelia hem igen och vi gick och la oss för att sova. Det blev en väldigt lyckad dag för oss alla.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0