Pälsvård

Många komentarer jag får om Izor är bl.a. om han kräver mycket pälsvård. Svaret är ja! för att slippa tovor i pälsen bör jag sköta hans päls varje/varannan dag eftersom han får springa i skog/högt gräs osv som kan orsaka tovor. Sen får jag frågan vad jag använder mig av för något när jag sköter pälsen på honom.
 
Börjar alltid med att spraya på lite balsamspray för att det lättare ska gå att kamma igenom honom. Jag använder mig av k9's balsamspray. Den är mild och luktar gott samt att pälsen blir lätt att hantera.
Därefter kör jag igenom honom med min borste från Maxipini som jag är supernöjd med. Pälsen blir glansig och lägger sig rätt, sliter minimalt på honom och får med sig en hel del underull.
Och till sist en vanlig tandard kam för att finjustera pälsen där den är tätare/längre. Den är också väldigt bra vid fällning då den får med sig väldigt mycket underull om man gillar pill-jobb som jag gör.
Det var allt. Mer gör jag inte med hans päls! Händer någon gång att jag drar igenom honom med furminatior men det är inte alls lika ofta.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0