Han magrade av

När Izor flyttade hem till mig var han lätt överviktig och vägde 23 kg. Jag gjorde ingen stor grej utav det utan tog itur med kilot som skulle bort när våren började närma sig. Men det hände mer än så. Jag bytte foder och hade en lång övergång till ett mer proteinrikt foder som var mycket bättre innerhållsmässigt. Han funkade bra på det nya fodret men jag märkte att han började magra av och det gick riktigt fort. Kontaktade min uppfödare, hans förra ägare, veterinär och vänner om tips på vad som hände med min hund men ingen visste. Min uppfödare lugnade mig och berättade att unga Tervueren hanar har lätt att tappa några kilo när de börjar bli vuxna, men Izor tappade inte några kilo. Han tappade nästan allt. Min hund vägde som minst 17 kg. Han hade tappat 6 kg och var ett vandrande skelett. För varje dag som gick blev han smalare. Jag vela inte vara nära min hund. Jag mådde dåligt av att klappa honom då det gick att spela på hans revben. Höftbenen stod rätt ut, inte en muskel fanns på hans kropp, pälsen var glanslös. Jag trodde att han höll på att dö. Jag hade hört talas om färskfoder tidigare och letade som en galning om det fanns någon återförsäljare i Gävle men just då fanns det ingen. Tills en dag då en nyöppnad djurbutik började sälja Vom og Hundemat. Vi åkte dit direkt och köpte hem en låda för att se om han ens åt det. Och han åt med god aptit. Sakta men säkert började han gå upp i vikt och när han vägde drygt 20 kg valde vi att kastrera honom och vi trodde att kastreringen skulle hjälpa till lite då Izors bror gick upp i vikt av kastreringen men det blev ingen skillnad. Han var lika smal och stannade på 20 kg. Fram tills nu, nu väger han drygt 24 kg och är i jätte fin form. Han äter samma mängd färskfoder som han gjorde för ett år sen och mår toppen bra. Vom og Hundemat hjälpte verkligen oss. Jag kommer aldrig att byta foder på honom. Jag tänker inte riskera att han rasar i vikt som han gjorde då.

Kommentarer
Postat av: E

Om man ska ge sin hund torrfoder, vilket tycker du är bäst då? Om du är insatt i det något. Man vill ju ge bra mat , har testat färskfoder flera gånger men min äter inte det :/

Svar: Jag gav Izor Orijen och innerhållsmässigt tycker jag att det är ett bra foder. Dock tyckte han inte speciellt mycket om det och sen förstår jag inte varför de tillsätter så mycket "skräp" som olika örter m.m
Är inte speciellt insatt i torrfoder men har hört och läst att många är nöjda med Standart. Det innerhåller visserligen ris men det ser jag inte som några problem. Även Taste of the wild har jag hört en hel del gott om. :)
Mandana Veysi

2014-05-24 @ 20:17:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0