Rent hem

Jag brukar sitta på olika forum och läsa diskussioner samt medverka i en del, kom över en väldigt intressant och bra tråd angående fräscht hem. Tänkte komma med lite tips till er som jag läst på forum och som jag själv upptäckt.
 
Dammsuga är någonting de flesta hundägare gör dagligen och jag personligen kan tycka att det luktar lite illa när man städar pga dammet. Kom över ett kanonbra tips att när man byter damsugarpåse så strör man ut lite vaniljpulver som man damsugar upp innan städning för att få en svag doft av vanilj i hemmet.
Nu har jag en damsugare som inte har någon damsugarpåse men jag ska absolut testa detta hos min mamma som har en "vanlig" damsugare.
 
Mattor har en tendens att bli skitiga väldigt fort och alla har inte möjlighet att tvätta dem med jämna mellanrum, då kan man gnida in torrt tvättmedelspulver på mattan med en torr svamp o låter verka över natten innan det är dags att damsugas. Jag har inte testat detta då mina mattor här hemma inte luktar illa (än), köpte min matta ganska så nyligen och jag damsugar minst 4 gånger i veckan.
 
Badrummet är ett rum som många vill ha rent och fräscht i. När man har gjort rent i badrummet räcker det att tända ett doftljus, en mild doft sprider sig och rummet känns mycket fräschare. Jag tänder ett doftljus i mitt badrum 1 gång om dagen och tycker att badrummet blir så mycket fräschare, även om jag inte har storstädat.
 
Nästan alla hundar tappar päls mer eller mindre och hur många ägare lever inte med minst 1 roller i huset? jag har slutat att använda dem, dels pga hur mycket pengar som går åt och dels för att det är så jobbigt att dra loss klisterbitarna. Det är min pappa som gjort denna upptäckt, en väldigt enkel grej. Vi använder en diskborste och jag blöter ner lite grann och jag tycker att det är mycket mer effektfullt än en roller, använder min diskborste på sängkläder, soffan, mina kläder, mattorna osv. Det funkar toppen och är mycket miljövänligare än roller.
 
Det var allt från mig, nu ska det lagas mat. Hoppas att ni fått något nytt städtips, kom gärna med egna tips, det är alltid roligt att lära sig någonting nytt!

Kommentarer
Postat av: Therese

Ville bara tipsa, det finns gummi roller som är grymt bra. Bara skölj den i vatten så är den som ny.
Vad gäller lukt så finns det billiga doftkulor som man dammsuger upp. Till vattrndamsugare finns det en vätska man kan suga upp. Men jag köpte pressas citron på flaska och dammsög upp. Luktade fräscht.

Svar: Jaså, har aldrig hört talas om gummiroller. Det måste vara mycket bättre med en sån än en vanlig. Och billigare i längden samt mer miljövänligt. Jisses vad många meter papper som går åt när jag "rollat" min säng en gång i tiden.
Smart med dammsugaren, vart kan man köpa såna doftkulor? jag har en dammsugare som man plockar bort "påsen" som är i hårdplast och tömmer, doftkulor kanske skulle göra sig bättre i den dammsugaren än vaniljpulver?
Mandana Veysi

2014-03-07 @ 01:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0