fästingburna sjukdomar

Sitter och läser i en broschyr om fästingar och dess sjukdomar. Det var mycket som jag redan visste om sen tidigare men har lärt mig mycket nytt. Är riktigt glad att jag inte råkat ut för sjukdomarna hos mina hundar jag haft. Lilla Lisa hade en magisk päls där fästingar inte trivdes. Under de 9 åren som jag hade henne fick hon inga fästingar. Trots skogsvistelse och lek i höggräs. Pandora var rena fästingmagneten. Man hittade dagligen fästingar i hennes päls. Izor är något mitt emellan. Han har fått några fästingar iår och förra året fick han nog runt en 15 stycken allt som allt om det inte var färre. Sen jag satte på Scalibor halsbandet har han fått 2 fästingar, en i nacken och en på frambenet. Jag är extremt noga med att plocka bort fästingarna så fort jag upptäcker dem. Jag tillhör sorten som inte vågar plocka fästingar med fingrarna så istället använder jag mig av en fästingplockare. Enkelt och snabbt gjort.
 
Får era hundar mycket fästingar?  Använder ni något särskilt för att motverka fästingar?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0