Inomhusaktiviter

                      Inomhus aktiviteter

 

Tänkte komma med några tips på vad man kan göra med hunden när man inte har någon större lust att vara utomhus.

Det finns massvis med aktiveringsspel som kan köpa hos bland annat zoozoo.com, bland annat spel från Ninni Ottson som jag tycker väldigt mycket om. Vi har ett spel hemma som Izor pysslar med på kvällarna några gånger i veckan. Det är jätte roligt att se honom tänka till ordentligt hur han ska lyckas få ut sina gobitar som är utplacerade i spelet.

Izor har även en aktiveringskub som jag stoppar godis i och sen låter jag honom pyssla med den. Det enda negativa jag har att säga om den kuben är att den inte kan användas på kvällarna då den låter en hel del när Izor kämpar med att få ut gobitarna. Mina grannar blir inte speciellt roade på kvällskvisten när Izor leker odjur inne i vår lägenhet.

Om man har en hund som inte är speciellt road av aktiveringsspel eller som kanske tycker att det är lite för svårt med spelen finns det massvis med andra aktiviteter som man kan göra.

Vi tränar även med pilatesboll och gör enkla övningar. Det viktiga när man tränar med pilatesboll är att man måste värma upp hunden ordentligt innan (räcker med en 15 min promenad) och avsluta med nervarvning (en kortare promenad räcker då också). Vi gör övningar som exempelvis, balansera på bollen med framtassarna, sätta sig med tassarna på bollen och sedan resa sig upp och sedan sätta sig ner igen.

Izor och jag brukar köra uppletande inomhus. Och vad menas med det? Jo, att jag gömmer ut föremål i lägenheten. Exempelvis hans favoritråtta. Och sen får han leta reda på den. Kom ihåg att inte göra det för svårt för hunden i början. Dra gärna leksaken längst golvet till en början och göm den ganska synligt. När din hund slutligen hittat sin favoritleksak så beröm den otroligt mycket och erbjud den godis.

Du kan även göra något så enkelt som att gömma godis i lägenheten, eller varför inte hundens frukost eller kvällsmat? Hunden blir både aktiverad och mätt. För egentligen, hur roligt kan det vara att få maten i en skål varje morgon och kväll? Jag tycker i alla fall att Izor blev mycket mer nöjd när han fick jobba för sin mat när han åt torrfoder. Jag har gått över till färskfoder då jag trivs bättre med det och det passar Izor. Det hindrar inte oss från att göra matstunden roligare. Jag har en Kong hemma som jag fyller med den mängd mat han ska ha (oftast blir det kvällsmaten) och sen lägger jag in kongen i frysen och tar sedan fram den när det är matdags. Jag visar Izor att jag har kongen och ber honom sedan att sätta sig ner medan jag går in i ett annat rum och gömmer kongen. Då har han någonting att pyssla med en stund på kvällen. Och det går alldeles utmärkt att ta ett tomt gammalt märgben att fylla med hundmat.

Och nu till sommaren är det alldeles utmärkt att göra hundisglass. Det är jätte enkelt. Om hunden äter färskfoder kan man servera maten fryst men om din hund äter torrfoder kan du hälla lite vatten i en bunke och röra ner fodermängden din hund ska ha för en måltid och sedan stoppa det i frysen, några timmar senare är glassen redo att serveras. Din hund får inte bara en mätt mage utan den får även i sig en hel del vätska som den kanske annars inte skulle ha fått i sig.


Kommentarer
Postat av: Elin o Olle

Vi tränade på bollen idag :)
uppletande va bra att du påminde mig om, ja körde ofta de när olle va mindre o han älskar de :)

Svar: Vad roligt att tipset kom till nytta. Inomhus uppletande är superbra, speciell en kall vinterdag eller en regnig sommardag. Vi kör ofta uppletande inomhus på kvällarna. Det varken stör grannarna och Izor får använda hjärnan. :)
Mandana Veysi

2014-07-04 @ 22:44:43
URL: http://teamtollare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0