Bad

Vi tog bilen till Ljusne och lät hundarna bada på en jätte fin badstrand. Vi stannade inte där speciellt länge men Izor hann simma en del. Milla blev pigg och simmade som en tok hon också. Hundarna var nöjda när vi kom hem och fick ett varsitt märgben att gnaga på. 
 
Izor och jag har tränat en del och det såg fint ut enligt mig. Däremot har jag märkt att han slarvar mycket mer nu, men det är inte konstigt med tanke på uppehållet vi har haft. Nu kommer jag vara mer krävande vid träningen och inte belöna när han slarvar utan det ska vara korrekt. 
 
Izor ska även få benmanchetter eftersom han går i passgång. Vi har varit till en veterinär som kände igenom honom utan att hitta någon öm punkt eller någonstans där han markerade. Han började gå i passgång efter att han gick på löpband. Förhoppningsvis hjälper benmanchetterna honom att ta ut stegen mer. 
 
Imorgon åker vi hem till Gävle igen och på torsdag kommer Aryah. Hon var hos veterinären igår med syskonen och allt såg bra ut. Skönt! Nu vill jag bara ha hem min lilla sessa. 
 
 

Kommentarer
Postat av: A

Hejsan! Jag ville bara kommentera angående att Izor börjat passgånga. Det började min hund också göra men han verkade inte ha ont någonstans när vi klämde och kände på honom. Vi åkte till en riktigt duktig fysioterapeut som fick känna igenom honom (genomgången tog tre timmar) och hon hittade två muskelskador som var orsaken till passgången.

Hon sade också något jag hajade till på, nämligen att om hunden har skador i någon del av kroppen så överanstränger den andra muskler för att avlasta det som är skadat. Det gör att andra muskler blir överansträngda, hårda och stela.

Gör man inte något åt den skadade muskeln så kommer de andra musklerna bli mer och mer överansträngda. Samma gäller även vattentrask, viktmanchetter etc - det hjälper inte den skadade muskeln utan tränar bara upp de andra musklerna som ju definitivt inte behöver någon mer träning. Hon sade även att hundar har tre gångarter (skritt, trav och galopp)och passgång så gott som alltid är ett tydligt tecken på muskelskador av något slag. Något som gör att hunden inte kan röra sig obehindrat i de andra/någon gångart/-erna.

Jag ville bara skriva detta för jag fick verkligen upp ögonen för detta med passgångande efter besöket och är glad att vi nu hittat en orsak till min hunds passgångande. :)Tidigare fick jag höra saker som att han "nog bara är lat" etc.

Mvh

Svar: Tack så jättemycket för din kommentar!
Jag ska ta kontakt med någon bra fysioterapeut som kan få känna igenom honom. Passandet började han med efter ett fyspass på löpband och han kan mycket väl fått en muskelskada. Det är värt att kolla upp!
Mandana Veysi

2014-07-17 @ 08:37:47
Postat av: A

Ja men verkligen, gör det! :) Och nöj dig inte med "det är nog psykiskt" eller "han passgångar nog bara för att spara energi", för då har förmodligen inte fysioterapeuten hittat felet bara. Jag har själv betalat stora summor pengar till fysioterapeuter som inte hjälpte oss ett dugg, och nu när jag hittat någon BRA så inser jag hur mycket pengar jag slängt i sjön på tidigare "behandlingar".

Jag kan varmt rekommendera Therese Asplund på sostassar.com i Stockholm. Jag hade en bra bit att åka dit men det var så värt resan för att få ordentlig, kunnig, engagerad hjälp.

Lycka till med passgången, och stort lycka till med Aryah. Hon verkar helt fantastisk! Ska bli så roligt att följa denna skönhet!

Svar: Tusen tack för tipsen!
Aryah är en helcool valp. Kul att så många vill följa henne!
Mandana Veysi

2014-07-18 @ 08:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0