Att jaga vilt

Att en hund har jaktinstinkter vet alla. Vissa mer än andra. Men är det okej att släppa en hund som man vet sticker efter vilt på exempelvis en brukshundsklubb? Av egna erfarenheter har jag fått lära mig att man inte får släppa sina hundar kors och tvärs på brukshundsklubbar som man vet kan sticka efter andra hundar, som stär andra deltagare eller som jagar vilt bara kopplet åker av. För mig är det viktigt att min hund inte sticker när jag kopplat lös den för träning. Dels för att hundar inte ska störa vilt genom att jaga det och dels för att hunden ska hålla sig till mig. Andra kanske tänker annorlunda. Vad vet jag. På brukshundsklubben jag håller till på har alla bra koll på sina hundar pch de håller sig till sina ägare trots störning.
 
Det har hänt 1 gång att en hund kommit fram och bjudit till lek medan izor och jag kört agility. Kallade på Izor som kom till mig trots suget att få leka och därefter har det aldrig hänt något liknande. 
 
Detsamma gäller när vi är ute i skogen. Känner Izor vittring efter vilt ska han hålla sig och inte sticka iväg. Jag har turen att ha en hund med lite jaktinstinkter men hade han haft mer jakt i sig skulle jag ha honom i koppel ellet lina för allas säkerhet.
 
Vad tycker du? Tillåter du att din hund springer fram till andras under träning?
 
 

Kommentarer
Postat av: Marion

En hund som sticker efter vilt, och inte vänder på millesekunden, när man kallar på den, ska inte vara lös.
På brukshundklubben ska man kunna träna utan att riskera att en leksugen hund kommer kubbandes,även om självklart olyckor händer. Men man släpper inte sin hund på bhk för att leka, om en annan hund är där och tränar.

Svar: Håller med dig!
Mandana Veysi

2014-07-07 @ 10:58:15
URL: http://whyakin.hundrapport.se/
Postat av: Elin & Olle

Ja har haft stora problem med min, så ja har bara tränat på klubben när vi varit själv... o ja e glad att de e inhägnad agilityplan, så e glad för de, för de har gjort att vi kunna lägga till störning, o ja e inte rädd att han sticker till någon annan hund (o förstör för dem) utan e kvar på planen endå om hans öron e av, men han har blivit så jävla mkt bättre!

Vilt har han aldrig varit så intresserad av mer än harar... 1 gång drog han o höll på att bli påkörd... sen dem andra två gångerna har ja kunnat kalla in honom när han velat dra efter hare, men vårat största problem är VILDSVINS SPÅR... de spårar han mer än gärna, o hör inget, men vänder man om så brukar han komma, så vi jobbar mkt på det att inte spåra, men e inte lätt alla gånger :(

Svar: Vet hur svårt det är med viltintresserade hundar. jag hade en själv, en Tervueren tik. Hon stack efter vilt, vi hade henne aldrig lös då det var omöjligt eftersom hon inte hörde någonting heller (döv). Men hon lyckades rymma gång på gång, på gång. Tillslut gick det inte mer med henne.
Vad skönt att det går framåt för er, du har ju trots allt en jakthund. Så att lyckas hålla honom borta från vilt tycker jag är stort! Hoppas ni hittar ett sätt att få bort vildsvinsspårandet på. :)

Det enda Izor försökt jaga när han varit lös är när det dykt upp en katt från ingenstans. Men han har tvärvänt när det hänt. Men det har varit svårt att få honom att koppla bort katter som dykt upp då han gärna velat leta upp dom. Numera bryr han sig inte en jota. Han går lös nästan hela tiden och skvallrar fint på katter och andra djur. :)
Mandana Veysi

2014-07-07 @ 17:33:25
URL: http://teamtollare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0