Tassvård

Tog fram en sax, lite godis och klippte tasshåret på Izor. jag skäms över att hans päls vuxit så mycket men nu är det klippt igen. Jag verkligen avskyr lång päls mellan trampdynorna och speciellt nu i vintertid när det fastnar isklumpar/snö mellan tårna. Är nöjd med resultatet trots att Izor och jag fick bråka lite när jag skulle klippa baktassarna. Han är jätte kicklig på baktassarna. 
 
Nu ska vi ut i det fina vädret och kasta lite boll. ska ladda kamerabatteriet lite så förhoppningsvis blir det några bilder också!
 
Hur ofta klipper du tasshåret på din/dina hundar?
 


Kommentarer
Postat av: Bella Eriksson

Under vintern kan det bli ca en gång i veckan då mina tjejer lätt får iskluvor som fryser fast i pälsen och det blir bättre om man trimmar! Annars är det väldigt olika då pälsen växer olika fort i olika perioder på båda mina hundar :)

2014-01-12 @ 15:17:01
URL: http://flattefnatt.weebly.com
Postat av: Jobus

Aldrig egentligen haha :D men inser att det är dags snart. Det bildas små tovar mellan tårna som jag får klippa bort ibland, och de blir något otroligt grisiga när de äter kött :3 Jag läste även ett inlägg där någon förklarade att det är bättre att klippa bort pälsen på undersidan, så att hundarna lättare kan känna av marken och därmed sina rörelser :3
MVH!

Svar: Där ser man! Det är mycket troligt det du läst.:)MVH
Mandana & Izor
Mandana Veysi

2014-01-12 @ 18:22:53
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Terése Bouvier

Snyggt jobbat! ;)
Ett par gånger i månaden, vilket är för sällan egentligen. Växer som ogräs och det är tät tjock päls därimellan vilket inte gör det till något lätt jobb med sax, och maskinen rår inte på det. :S

Svar: Tack! :)Här växer det också som ogräs men är tack och lov lätt att klippa med sax. Däremot är baktassarna mycket svårare att klippa på då han är stelare i baktårna.
Mandana Veysi

2014-01-12 @ 22:06:43
URL: http://bouvierbaby.se
Postat av: Emmaodd

Jag klipper aldrig mellan tårna. Jag klipper bara de håret som lägger sig över trampdynorna så hundarna halkar på golven. Tror att håret mellan är bra skydd för dem :)

Svar: Får din hund inga snöklumpar mellan tårna.Det får min och et rycker i pälsen på honom och därför klipper jag, Samt eftersom vägarna saltas ordentligt här så för att slippa slänga hunden i badkaret efter varje promenad torkar jag tassarna och sköljer dem några gånger i veckan. :)
Mandana Veysi

2014-01-13 @ 10:22:22
URL: http://emmaodd.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0