Oseriösa uppfödare!

Fy vad jag är less och förbannad. Tittade nyss på djurskyddsinspektörerna som gick på tv4. En kvinna som importerat valpar och har över 25 valpar i en hemsk miljö som ingen hund i världen ska behöva sätta sina tassar i. Hundarna levde i sin egen avföring och kvinnans ursäkt var "att hon inte hann städa på morgonen".
 
Sånt här gör mig fruktansvärt förbannad och jag har sett liknande med egna ögon. Jag har skött om valpar som haft avföring djupt rotat i pälsen, valpar som blivit utslängda på cementgolv mitt i vintern och enda sättet för de valparna var att ligga på varandra. Jag har sett valpar som slagits i ren desperation efter lite mat. En valp ska inte börja hugga sina kullsyskon för en foderkula och en valp ska inte behöva bråka med sina syskon för att hålla värmen.
 
Valparna jag talar om är "min" första kull. Jag var med från start och allt blev bara värre och värre för dessa hundar. Jag var hem till uppfödaren flera gånger om dagen och köpte med mig mat till hundarna, tog ut avelsdjuren så att de fick komma ur ur den ammoniakfyllda lägenhet och jag tog med alla valpar ut på promenader och lät dem springa i rastgårdar. Valparna betedde sig inte som valpar ska betee sig. De var desperata, rädda och otroligt stressade.Till slut, 4 månader senare kom en anonym anmälan till djurskyddet och alla djur omhändertogs omedelbart.
 
2 av valparna har ni sett här i bloggen. Jag pratar om mina fina tervflickor Milla och Pandora. Och som de flesta bloggläsare vet finns Pandora inte i livet längre. Jag tänker på henne varje dag och är tacksam för allt hon lärt mig.
Ingen hund ska behöva bli behandlad illa!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0