Kroppskontroll

Igår kväll invigde vi pilatesbollen här hemma. Izor förstod direkt att det var någonting med bollen som skulle göras (han har tränat med pilates en gång tidigare).
Han tyckte inte att det var ett dugg obehagligt att balansera med framtassarna på bollen när han förstod att båda tassarna skulle vara på bollen. 
 
Vi började med enkla övningar som att stå med framtassarna på bollen, sitta ner på golvet och ha tassarna kvar på bollen. Att sitta ner och sätta båda tassarna på bollen tog lite tid för honom att klura ut. Han vill så gärna göra rätt och ibland blir det väldigt fel istället och han blir frustrerad. Han testade att byta tass gång på gång innan han faktiskt satte upp båda tassarna. Det som kan vara lite jobbigt ibland är att Izor ger 110% jämt i träningen. Och om vi tränar på någonting nytt är stubinen kort hos honom och han kan gå upp i stress, men jag har lärt mig hur jag ska hantera honom och ta pauser innan han blir frustrerad och stressad. Att träna ska vara någonting roligt, inte jobbigt.
 
Izor klarade av att sitta med tassarna på bollen och hålla balansen helt själv utan min hjälp när vi avslutade träningspasset. Vi kommer att fortsätta med samma övningar och sedan utöka att han ska pendla mellan att stå med framtassarna på bollen och sätta sig ner utan att flytta tassarna. 
 
Det är en otroligt bra övning som man kan träna inomhus och hunden får då använda alla sina muskler i kroppen. Men man ska vara otroligt försiktig och värma upp hunden innan och gärna massera den efterråt (om man kan massera). 
 
Nu tittar jag och brorsan på Ensam hemma 3, Iz och jag ska fortsätta träna med pilatesbollen senare idag. Hoppas att ni har en trevlig måndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0