Dyr hund

Idag är Izor riktigt dyr. Vi kom hem för en halvtimme sen efter en 5 timmars promenad till Boulognerskogen med mamma. Vi stötte på galet mycket hundar idag och Izor var så jädrans duktig. På vägen till bollan stressade han som en apa, det är helt och hållet mitt fel. När han inte aktiveras tillräckligt så exploderar han nästan tillslut. Han var otroligt uppe i varv när vi gick ner på stan och väl nere på stan flåsade han som en tok, dock klarade han 9/10 hundmöten jätte bra. Ledde honom med godis, vi satt och tittade på hundar ihop m.m och det hände väl 1 eller 2 gånger att han blev lite vild och gapade. Men det var inget utfallsskall utan någon form av stress/frustrationsskall och han stod och trampade på samma ställe tills han lugnade ner sig.
 
Jag tänkte att hunden skulle explodera men höll mig lugn och fan vad jag är stolt över mig själv. De som känner mig och Izor vet att han verkligen vet hur man går matte på nerverna, och jag är ingen superman utan har brister jag också. Jag höll mig lugn hela dagen idag, vi bråkade inte, vi samarbetade idag. Det var så länge sen vi gjorde det. Idag har det varit riktigt roligt att vara hundägare. Och jag är en stolt sådan!
 
Väl i Boulognerskogen efter kanske 12-15 hundmöten (det var galet många ute idag pga det fina vädret) blåste han upp sig 3 gånger och sen kunde vi gå förbi hundar som gick 1,5 meter från oss utan att han blev så uppe i varv. Mycket godis och en lugn jag gjorde susen,
 
Vi tog en paus på en stor gräsmatta och jag bestämde mig för att träna Izor just där det gick som mest hundar för  jag vet att han inte sticker under träning, inte ens om någon hund skäller på honom. Izor var så taggad att han kröp ur klorna, gick klockrent under linförigheten, läggande under gång var så jäkla snyggt. Han slängde sig ner på gräsmattan när jag kommenderade honom. Jag gick baklänges och kommenderade honom olika saker, vi tränade olika lydnads moment och trickträning. Idag visade Izor mig att gårdagens rulla runt träning gett resultat. Han rullade runt!! Jag har inte vetat hur jag ska träna det, har inte satt något kommando på det än men han rullade gång på gång. Oj vad han har varit rolig att jobba med idag. Han var så jäkla fokuserad och taggad till 1000. Det är en riktigt häftig känsla man får när man tränar honom när han är så fokuserad.
 
En kille stannade till med sin hund när Iz och jag tränade och jag pekade åt deras håll så att Izor fick syn på den andra hunden. Han kika snabbt och vände sig sedan om och gav mig en huggpuss och vi fortsatte träna som om den hunden inte existerade.
 
På hemvägen utnyttjade vi parkernas startyer/lekställningar som Izor fick hoppa upp och sätta tassarna över, hoppa över saker. Gå runt m.m, vi avslutade allt med att gå ner till Gavleån där han fick dricka vatten och gossen var redo för årets första dopp men jag hann veva in honom innan han begav sig ut i djupvattnet. Än är det inte badsäsong för honom! Nu är vi hemma och Izor är så nöjd. Fler såna här dagar ska vi absolut ha. Vi behöver det för att stärka våran relation. Och idag märkte jag verkligen att våran relation blivit mycket starkare. Vi blir ett bättre och bättre team för varje gång vi löser ett problem.
 
Och att ha en dag då vi inte behöver bråka är ju bara för underbart. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0