utveckling

Nathalie hämtade upp oss igår och vi åkte till industriområdet vi skulle tillbringa dagen på. Framme vid grindarna för att bli insläppta mötte vi Emma pch Bella.
 
Dagen började med att vi vallade av områderna och sedan lite hundmötesträning. Det gick kanonbra. Jag var lugn och sansad och Aryah var sitt vanliga ja. Hon brydde sig inte speciellt mycket om de andra hundarna. Efter det satte vi in hundarna i bilarna för att prata om dagen. Och jag som varken har körkort eller bil fick lov att ha Aryah lös i N's bil. Eller lös och lös. Knöt fast hennes koppel. Var så jäkla rädd att hon skulle förstöra inredningen i bilen. Hon har nämligen aldrig blivit lämnad i en bil förut. Inte nog med det satt Nathalies 3 hundar bak i bilen. Tack och lov störde hon inte dom hundarna. 
 
Vi blev indelade i 2 grupper och började träna. Aryah var först ut, 2 figuranter låg gömda i ena lokalen. Hon fattade inte riktigt vad hon skulle leta efter men hon sökte av området fint. Hon är inte alls speciellt beroende av mig i såna lägen. Utan hon stack iväg långt från mig och sökte. När hon hittade första figgen fick hon kampa gärnet. När hon hittade andra figgen blev hon överraskas och hoppade till innan hon såg att figgen hade en kampleksak och ojoj så kul det var då. Precis innam hon hittade figgen började hon skallmarkera och det är inget vi tränat på. Fick då höra av ena träningsledaren att hon är en naturlig skallmarkör och att det är det vi ska ha i söket. 
 
Sedan spenderade hon rätt lång tid i bilen medan jag figgade åt en boxer och en flatte. Därefter fikade vi och sen körde vi igen.
 
Vi bytte lokal och så släppte jag Aryah. Nu var hon riktigt taggad och sökte av stället. Hon hittade figuranterna mycket snabbare den här gången och kampade gärnet med dom.
 
Fick sån god kritik av träningsledaren.  Hon var väldigt fascinerad över att Aryah var så lugn och samlad i söket. Hon var inte alls som de mallar hon tränat med tidigare.  Aryah har inte lätt för att gå upp i stress. Hon blir taggad och väldigt het vid träning, men har en otroligt bra "coola ner sig" knapp. Hon blir inte stissig eller så. Hon vet när hon ska koppla av. Behöver inte vara så värst övertydlig med henne utan hon vet vad som gäller.
 
I fikarummet pratade vi om utbildningen.  Och Aryah kommer att utbildas till räddningshund om hon klarar inträdesprovet. Vilket varken jag eller kursledarna tror är något problem. Nu håller vi tummarna hårt för att hon blir friröntgad då det är ett krav. Vilket jag inte heller tror är något att oroa sig för. 
 
Nu ska jag plugga gärnet för att få körkort då det kommer att behövas! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0