pepparkaks kaos

Gårdagen var mysig. På förmiddagen fick hundarna ett varsitt träningspass och tänka sig. Aryah låg och var passiv medan jagtränade Izor!  Visst fick jag säga åt henne att lägga sig några gånger men hon lyssnade fullt ut. Är otroligt stolt över hur hon har utvecklats. Förr fick jag ha henne i ett annat rum när Izor och jag tränade men knappt då gick det då hon skällde och hoppade på grinden som var stängd. Men nu så låg hon fint bredvid mig medan Iz och jag tränade
Eftersom jag har sån dålig fantasi så visste jag inte vad vi skulle träna. Nöta på gamla saker hade jag ingen stärre lust med. Så vi började öva på att "städa". Det går ut på att han ska plocka upp föremål på golvet eller där jag lagt ut dom och sedan ska han lägga dom i en låda. Vi kom så långt att 3 färemål hamnade i lådan.  Sen var han helt slut i huvudet. Det räckte gott och väl. Nu ska vi jobba vidare på det här så jag slipper peka och vara så extremt tydlig och visa vad han ska göra. Izor är en klok hund, han är otroligt lättlärd, men nu när vi inte tränat så mycket på sistonde behöver jag mjukstarta honom.
 
Sen var det den där lilla pirayans tur. Vi tränade med apportbocken och vilka framsteg! Har fått tips pch råd på hur jag ska gå vidare med apportbocken av folk på facebook, så det ska vi pröva idag. Hon tar apporten fint pch håller den i några sekunder. Men! Sen släpper hon. Så jag ska vara lite retsam mot henne och pilla på apporten medan hon har den i munnen och släpper hon så blir hon utan godis. Även Aryah är en otroligt smart pch lättlärd hund. Åh dom är så roliga att träna med!
 
Vi testade även på liggmarkering men det gick åt skogen. A har börjat plocka upp föremålet jag lagt ut som hon ska markera. Förstår att det är förvirrande för henne. Vi lärde in apportbocken på samma sätt bara det att hon skulle lyfta apporten och markera kronan. Näja, vi får börja om där. Ibland är det lite klurigt med shejping.
 
På tal om annat. Senare på dagen kom Cornelia och Walle hit och vi lagade mat (sojakorv med ketchup)  haha. Sen tog vi en promenad med hundarna innan vi satte igång och bakade. Vi hade stökat ner i köket nå otroligt och fick 5 fina pepparkakor för allt slit. Haha. Men kul hade vi! 
 
Vi fick även glädjande besked, vi åker till Stora Stockholm på lördagen och är där hela dagen och i januari har vi lyckats få låna en bil så att vi kommer iväg till lydnadslägret vi ska till. Saker börjar falla på plats och vi har turen på vår sida. Äntligen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0