Överviktig vs Underviktig?

Det pratas så mycket om alla dessa underviktiga hundar ute på gatorna. Men när det kommer till de överviktiga hundarna blir det oftast väldigt tyst. Varför agerar ingen när de ser en hund som rullar fram? Varför är de alltid de lite smalare/normalviktiga hundarnas hussar och mattar som får ta smällen.
 
Jag har själv varit i den sisten, Izor rasade i vikt under en period. Han fick kanonbra mat men var bara skinn och ben. Jag fick dagligen höra att jag var en dålig djurägare, att jag vanvårdade min hund som inte tog upp maten! Han var inte ett dugg intresserad av mat. 17 kg vägde han som minst. Idag väger han drygt 21 kg och är i perfekt hull. 
 
Jag fick en anmälan en gång att jag vanvårdade Izor och inte gav honom någon mat. Djurskyddet kom hit och de såg en lite tunn unghund så de gick väldigt fort.
 
Det är bra att folk vågar anmäla när de ser en hund som de tror inte får mat eller som ser ut att må dåligt. Men varför i hela friden är det ingen som ser alla dessa överviktiga hunarna som lunkar fram i kopplet? Småhundar som ä runda som fotbollar, större hundar som knappt orkar ta sig fram. Varför agerar man inte på samma sätt när man ser en överviktig hund? är det mer okej? är det mer okej för hunden?
 
Jag själv föredrar att ha en för tunn hund än en för fet. En tunn hund kan man långsamt få upp i vikt medan det är mera jobb med att få ner en fet hund i vikt. 
 
Tycker att det finns alldeles för många överviktiga hundar. Blir nästan spyfärdig. 
 
Tycker ni att det är mer rätt att låta en hund vara överviktig än underviktig?
 

Kommentarer
Postat av: judith

Absolut inte, men man ska inte heller dömma.
Det kan vara att man har en hund som e fet men man försöker få den o gå ner i vikt, precis som du försökte få izor o gå upp. :)
Men dock så finns det allt för feta & smala vovvar.

Svar: Jag dömer inte förrän jag inte ser någon förändring.Jag har sett för mycket ,sett samma hundar år efter år och ingen förändring. Äldre människor som det inte går att föra någon diskussion med pga deras envishet. Detsamma gäller yngre som inte vill lyssna. Jag har som sagt stött på båda sidorna och tycker att det r helt fel att folk endast agerar när de ser en smal hund och inte när de ser en fet hund.
Mandana Veysi

2013-09-04 @ 18:28:38
URL: http://judii.blogg.se
Postat av: Elin och Olle

Ja håller me, ja blir så ledsen när man möter hundar som e så tjocka att dem knappt orkar gå... :(

Olle har något KG för mkt men vi jobbar på de ^^

Svar: Något kilo för mycket eller för lite är inget speciellt. Det tränar du lätt bort på honom. Izor vägde 23 kg när jag fick honom, lite mycket hull för en så pass nätt Tervueren hane. Nu väger han snart 21 kg, är i perfekt hull och bygger fina muskler. :)
Mandana Veysi

2013-09-05 @ 13:44:20
URL: http://elinalbertsson.weebly.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0