Ärlighet om sin ras

Hej på er alla nattugglor. Ser att flera redan har varit inne och kikat på bloggen så tänkte att jag kunde kasta in ett blogginlägg när jag ändå inte hade något bättre för mig.
 
Tycker att det är lite intressant i hundvärldens hur man kan skydda sin ras/avsky andra raser nå fruktansvärt. Ex att bokstavligtalat kasta skit på en ras och dömma ut alla individerna bara för att man själv inte tycker att rasen är något för än själv. Medan man sitter och predikar om sin egen ras som kanske inte är så jätte bra som man vill få den att framstå som?
 
Jag har själv en ras som lätt kan födas med nerverna på utsidan, det är ingenting jag sticker under stolen med. Belgare är lätta att få upp i stress och det är inget jag förnekar heller. Men min ras har ändå väldigt många bra egenskaper också som är helt unika. Precis som hos vilken ras som helst.
 
Jag har en vän som äger en bruksschäfer, nu tänker nog de flesta "jaha en schäfermänniska, för dem är det bara schäfern som är duglig". Nej, den här personen ser även nackdelar i sin ras avel (bruksvarianten) och hon kan stå för det. 
 
Varför är det så många som är så fruktansvärt rädda för att tala sanning om sin ras brister? 
Jag tycker exempelvis inte alls om rasen Schäfer. Varken bruks eller exteriörs varianten. Men jag tycker om några individer och de är jätte härliga. 
 
Ska jag gå och säga att schäfern är en kass ras bara för att jag inte tycker om den? när jag vet att rasen i alla år har klättrat upp på prispallarna. Och det kommer den att fortsätta göra. Man måste faktiskt vara realistiskt. 
 
Det var väl allt jag hade att säga nu. Håller ni med? 
 
Izor - Belgisk vallhund - Tervueren och hans bästa kompis Aska - Schäfer (bruksvariant)

Kommentarer
Postat av: suzan

verkar bara vara jag som vågar skriva här, hellu allihoppa kom fram! Jag håller iallafall med dig. Jag har raser jag inte gillar och raser jag "älskar", men jag förespråkar ingen av dom. Tycker till gör jag! Men respekterar att andra tycker något annat än vad jag gör. Är väl sådant här som många ganger leder till bråk, samt den här blandras diskusionen. Men tycker det finns bättre saker här I livet man kan lägga ner den energin på. Finns inget/ingen här I världen som är perfekt. Alla individer behöver nackdelar, det är bara naturligt!

Svar: Wow Suzan härligt att du komenterade! Det är över 70 stycken som har läst inlägget än så länge men ingen som har vågat svara. Jag håller med dig fullt ut.
Mandana Veysi

2013-09-30 @ 15:56:53
Postat av: Cissi o goldentrion

Jag håller helt och hållet med i ditt resonemang. Jag tycker att det är tråkigt att människor inte kan erkänna bristerna i sin ras, detta skapar också problem när andra hundägare ska köpa nya hundar och inte får veta dessa och på så vis inte vet vad de köper för hund. Det finns många raser jag inte skulle vilja ha av olika anledningar men av dessa raser finns det flera individer som jag tycker om. Jag har själv 3 golden retrievrar av olika variant (en utställning, med både utställning och jakt linjer och en med enbart jaktlinjer) och jag ser brister och fördelar med alla. Rasen i stort har också många brister och jag skulle aldrig prata enbart gott om den då det inte ger en rättvis bild av hundarna.

Svar: Word!
Mandana Veysi

2013-10-01 @ 12:19:10
URL: http://mountainman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0