Agility stjärna

Den här hunden slutar aldrig att förvåna mig. Jäklar vilken superkillen jag har. 
Idag var det andra passet Izor fick testa på vippen och han tog den klockrent! Inte det minsta orolig när den slog ner mot marken. an visade inga tendenser att hoppa iväg heller, det betyder att han verkligen har blivit trygg med hindret. Det glädjer mig så! Fy vad ja har dragit mig i håret när jag tänkt på vippen. Nu ska jag bara träna mer på slalomet, han tar 12 pinnar utan problem. Men han kollar hemskt gärna på mig efter varje pinne som ni kan se i en av videosarna. Det gör ju att slalomet tar längre tid än om han har blicken framåt. 
 
Sen är vi faktiskt startklara, är jätte glad att min hundlärare tävlar i SM och har koll på sporten. Jag har fått så bra tips av henne som gjort både mig och Izor mycket säkrare när det kommer till sporten.
 
Det var faktiskt hon som kom med förslaget att vi borde tävla. Så nu har vi ännu ett mål. Ta minst 1 pinne i agility. Har inte så stor koll på klasserna men det tar jag med Ulrika då. Om vad vi borde satsa på.
 
Hela dagen har bestått av agilityträning och lite teori. Terven har skött sig så bra, Han var lös 90% av tiden. Han klarade av att jag lämnade honom på ett ställe och gick iväg (passivitetsträningen är inte hans starka sida precis). Enda gången som han skrek och skällde var när jag försvann inom synhåll när vi gick in i klubbstugan för att hämta mat. Ignorerade honom totalt fast han skällde och hade sig medan vi åt och när han hade slappnat av gick jag fram till honom, gav han en godis och sa "Bra" med lugn röst. Ni anar inte hur det värmer i mattehjärtat över såna här framsteg. Fy f*n va jag har kämpat och kämpat med honom. För ett år sen kunde jag inte ha honom helt lös bland klassens hundar. (fick virra kopplet runt halsen på honom så att han fortfarande visste att det var på. Han lyssnar bättre och är mer följsam när han är lös. Är era hundar likadana? 
 
Det kommer ett inlägg med bilder om en stund. Ska göra kväller snart, imorgon ska jag upp tidigt för att jobba. Ska hinna gå en sväng med Izor innan pappa går sista svängen med honom för kvällen. Ikväll blir några bitar ox/grishjärts bitar i maten och en svans efteråt. Det behöver han med tanke på hur mycket han har rört sig idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0