Morgonmys

Prinsen har varit supermysig nu på morgonsidan och vi har legat och myst ett bra tag. 
Efter ett tag sa han att det var nog med gos och hämtade en leksak och började leka. 
Vi tränade lite på sitt, ligg och stå och han fixar det utmärkt och snart ska jag plocka fram lite godis och träna avståndsbelöning. 
 
Min "å" knapp på datorn fungerar inte mer, har kopierat bokstaven och det är långt ifrån roligt att skriva på den numera. Har min skoldator som jag kan använda men den är fruktansvärt långsam. Jag ska troligtvis få en ny dator till jul, nu hoppas jag på att tiden bara rinner iväg så att jag kan blogga från nya datorn. 
 
Vi ska troligtvis träffa Denise och Herkules idag, vad vi hittar på vet jag inte. Kanske blir en skogspromenad!
Får se om jag drar med mig systemkameran.
 
 

Kommentarer
Postat av: suzan

har du några tips på hur man får hunden att låsa bakbenen? jag har varit dum och inte gjort det från första början. om jag står 10 m ifrån så är ju hon 8 meter ifrån efter man kört några gånger :(

Svar: Hur menar du med att låsa bakbenen :) ?
Mandana Veysi

2013-11-03 @ 22:34:06
Postat av: Suzan

Finns endel på nätet om det men alltid roligare att prata med någon "öga mot öga" man vill att hunden inte ska förflytta sig framåt helt enkelt. Eller bak om hunden skulle göra det. Att hunden sätter sig, ligg och stå på samma plats hela tiden. Men kanske izor redan gör :)

Svar: Aha menar du inför fjärren (kan inte göra frågetecken, mitt tangentbord har gått sönder) Jag börjar med att vara tydlig att han ska stanna när jag säger åt honom, visar tydligt med handen och går en liten bit. Sen tillbaka till honom och han ska stå kvar, ibland säger jag "stanna kvar" medan jag går tillbaka just för att förstärka. Numera behöver jag inte använda det då han vet att belöningen kommer när han gör rätt.

När jag tränar sitt, ligg, stå kan jag ha en godis i handen och sitter med Izor i ett hörn så att han inte kan backa undan. Visar med godisen att han ska sitta, sen kanske ligga och därefter stå. Det händer att han tar några steg fram eller bak men det är mycket bättre nu än hur det såg ut i början när vi tränade. :)
Mandana Veysi

2013-11-04 @ 10:30:14
Postat av: Suzan

Haha ja precis, trodde du förstod :) Ja alltså hon går ju inte fram till mig. Hon kan sitt osv från avstånd, men är ju att det blir en tass fram för varje gång man går från tex stå till ligg. Hon tar sig enbart fram. Ja men kanske blir bättre som för dig med tiden, eller så får man sätta fast bakbenen ;) nä då skojar!

Svar: De det tid, träna korta pass. Förstår hon sig på target så kan du använda en musmatta och lära henne att hon måste hålla sig på mattan. Efter ett tag när hon förstår innebörden av mattan så gör du den mindre och mindre. Tillslut kanske du bara har en post-it lapp som hon ska hålla sig på. Jätte smidigt! :)
Mandana Veysi

2013-11-04 @ 21:24:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0