Flexi - ökat i populariet

Är det bara jag som har märkt att allt fler har flexi på sina hundar.
Jag personligen har ingenting speciellt emot flexi då jag tycker att det är en bra lösning om man inte kan ha sin hund lös i ex skogen. Eller om man har en hund som sköter sig i koppel men som kanske inte får vistas lös i ett visst område.
 
Men sen har vi dem som låter hunden springa ut mot cyklister, ut på bilvägar och mot andra hundar/folk där ägarna har noll kontroll över sina hundar och kämpar med att veva in hunden.
 
För 2 dagar sen när Izor och jag satt och väntade på bussen cyklade en man med en stor bullhundsmix i flexi och det fick syn på en annan hund och gjorde ett rejält utfall så husse åkte efter hunden på mage efter att ha ramlat av cykeln. 
 
Idag såg jag en kvinna med en stor blandras som promt skulle leka med en mindre hund och vägrade gå och kvinnan hade inte ens tanke på att veva in hunden.
 
Jag förstår att folk använder flexi för att låta sin hund få mer "frihet" under promenaderna men använd det rätt då!
Jag ser ingen andledning att ha hunden i flexi mitt i stan och hunden får springa 5 meter före matte/husse eller ha flexi på hundar som faktiskt inte kan sköta sig. Ett flexi går lätt sönder om hunden skulle få för sig att göra ett ordentligt ryck.
 
Sen finns det hundar som sköter sig ypperligt i flexi, kommer när man ropar på den och drar inte. 
Tycker att det är obehagligt att se allt fler som använder flexi pga lathet. Har många gånger hört "Hunden få springa av sig" Jo tjena, dra med hunden ut i skogen eller cykla med den. 
 
Sen har jag även sett att allt fler har flexi på hunden när de cyklar, hunden stannar till vid en kissfläck och hunden har flygit efter cykeln pga att den tvärnitat. Det kan ge enorma skador.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0