Hemsk dag

Bråkade med brorsan innan tiden hos Linda på Bup så jag skrev till henne att om inte Iz kunde följa med så kunde jag inte komma så vi beslutade oss för att gå en promenad. 
 
När jag var påväg till Linda skulle Iz göra nummer två, det rann ur baken på honom men det var inte vattningt, samt pytte lite hård avföring i det. Sedan gick ha vidare och satte sig igen, då till min fasa såg jag att det var blod. Fick panik och ringde till min syster och grät, hon googlade på vad jag skulle göra samtidigt som jag var för skärrad för att kunna ringa vet. Bara grät och började hyperventilera, Maria rabblade upp olika sympoton och frågade hur det såg ut och hur Iz betedde sig, ja han var som vanligt utomhus men inomhus vilar han mest. 
 
När jag väntade på Linda träffade jag Denise mamma och hon gav mig numret till vet kliniken här i närheten, (Linda hade precis gått upp för att kolla efter numret hon också). Iz var jätteglad över att se Maria och stusade och pussade på henne så på det viset är det inget fel på honom. Han gör även utfall mot hundar (tecken på att han verkligen inte håller på att kollapsa ihop) Efter promenaden med Linda fick jag tag i vet och fick prata med en jättetrevlig och lugn kvinna som bad mig andas det första hon sa, berättade läget hon hon sa åt mig att fasta honom i 24 timmar. Sen ge honom kokt ris och fisk/kyckling tills magen är i balans igen. 
 
Om han fortfarande bajsar blod så tyckte hon att jag skulle åka in och ta blodprover på honom. Det viktigaste var att han drack vatten och det gör han. Så det var inte akut (hon pratade även med en vet som sa att jag skulle lugna ner mig lite). Jag blev så rädd, tänk om det vore något allvarligt? vi får se imorgon eftermiddag hur det ser ut, isånnafall åker vi till destrikts veterinärerna i Valbo så får de kolla på honom då Gävle Hund och Katt praktik hade fullbokat i flera dagar framöver. 
 
Pappa kommer att stå för ALLA kostnader som veterinären kommer att kosta, han skäms över det han gjort. Han trodde väl att en hund borde väl kunna äta vad som helst i princip. Blir en dyr början på året men vi klarar det. Alla i familjeb samt folk utomstående älskar den här hunden så vi ska göra allt för honom så länge han inte behöver lida. Och eftersom Izor har haft känslig mage när han kom till mig så kan kroppen ha överreagerat av maten han fick i sig. Magen har blivit jättebra sen han började med VoH. Kommer aldrig att byta till torrfoder, däremot kan han bli väldigt hård i magen av VoH ibland. Någon som har tips på vad jag kan tällsätta för att avföringen inte ska bli så hård?
 
Nu sover min prins iallafall, vi hoppas att det inte är någon allvarligt, ska ta honom till den snuskiga rastgåden sen och släppa honom för han brukar bajsa i den. Får se då hur avföringen ser ut då.
 
Nu ska jag mysa med min lilla (stora) sjukling. han får ta det lugnt ikväll, blir ingen trännig eller så då han fastar, om han inte får lite kamplek som belöning.men det är inte det bästa på mitt golv, han glider i princip bara, en boll kanske är bättre. Eller så kan vi träna på Loss för det behövs vid skyddsträningen kan jag säga!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tillsätt vatten så han inte blir hård i magen. Det är därför han blir väldigt hård pga för lite vätska :) tillsätter i mer vatten och ser till att han får i sig mer så kommer avföringen inte vara så hård :)

Svar: Ha får redan vatten i maten men blir ibland jätte hård... Ibland är avföringen "lagomt hård" men vissa dagar smulas det sönder så fort han skitit klart och ibland är det hårt som sten. Annars mår han toppen och jag har inga planer på att byta foder då jag är nöjd med det och han älskar det.
Tillsätter vatten först och främst för att han inte ska sluka maten i en tugga. :)
Mandana Veysi

2013-01-10 @ 00:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0