Bakdelskontroll

Idag skulle vi ha med oss hundarna till skolan på specialidrotten, vi skulle fortsätta med bakdelskontroll.
Izor ska lära sig att kliva i en låda med alla fyra tassarna, det går framåt. Han vet att det har någonting med lådan att göra, han sätter i framtassarna och försöker och håller på men verkar inte riktigt förstå att han även har två bakben. Så det tränade hela lektionen (med pauser självklart) det gick faktist väldigt bra.
 
Efter skolan snackade vi några stycken om gamla minnen och skrattade så man nästan vek sig. Ojoj så roligt man har haft med hundarna. Därefter gick Cornelia och jag till Gävleborgs zoo och pratade lite. Anki som äger butiken tillsammans med sin man kände igenom Izor med hjälp av lite godis, det gick jättebra. Inte ett minsta morr eller någon svans mellan benen. Hon fick kolla tänder, tassar, rumpan, öron och känna igenom kroppen. Inga problem!
 
Hon berättade även att man får ge hunden godis medans dommaren kollar på hunden och det är en stor lättnad för mig utifall att han skulle känna sig osäker och trängd. Jag kan även fråga dommaren om den kan ge honom en liten gobit innan kontrollen. 
 
Så vi ska fara iväg på ringträningar när snön börjat smälta, första gången kanske vi bara ska stå där och titta på, sedan köra vi också. Han måste klara av att vistas vid frammande hundar utan att göra utfall, vet inte riktigt hur jag ska göra där. Så om det är någon Gävlebo som läser bloggen som har en hund som struntar i andra hundar och som vill ställa upp för hundmötesträning så hör av er! Det skulle betyda så mycket för Oss.
 
Jag ska troligtvis köpa ett Adaptil (DAP) halsband åt honom och se om det kan hjälpa lite. Är det någon som har använt sig av det och hur var det?
 
Tänkte både vid hundmöten samt när han ska sitta i hundstallet i skolan, han grips nästan av panik när han blir inlåst där. Skäller, biter på gallret och stressar upp sig något förbannat. 
 
Vi fikade iallafall på Gävleborgs, jag drack kaffe och Izor blev bortskämd med hundgodis, tillslut la han sig faktist ner och vilade. Anki tyckte att Izor borde vara där i ett par dagar, det skulle vara nyttigt för honom. Men vet inte om det är någonting som kommer att bli av, liktsom vart ska han vara? Nere i trimmet är deras hundar. Och han kan inte stå och gapa bakomm disken (dessutom finns det ingen grind där heller så han skulle sticka ut) men det vore spännande och se hur det skulle gå!
 
Nu har terven iallafall totalslocknat och jag ska kolla lite på en uppgift som vi håller på med på hundkunskapen, efter det ska jag nog spela lite sims, slänga in några torrfoderskulor i Izors aktiveringsboll och sedan försöka sova. 
 
Har inte fixat klart bilder än så jag lägger upp en bild från idag på Izor och mig.
 

Kommentarer
Postat av: angelica

så fina ni är ihop! Izor är verkligen bedårande :)

2013-02-13 @ 21:50:16
URL: http://www.livemedmalva.blogg.se
Postat av: angelica

och just det, jag har förresten provat DAP på min tik, och märkte ingen skillnad alls tyvärr. Tanken var att det skulle hjälpa henne att bli lugn vid ensamträningen då hon har separationsångest, men som sagt, märkte ingen skillnad. Men det kan säkert vara väldigt individuellt :)

Svar: Tack!
Det är en stressig miljö i skolan, lärarna har deras hundar där, folk överallt osv. Så han kan inte vara i hundstallet utan att gripas av panik. Har du någon ide på hur jag kan försöka få honom lugn och trygg i stallet?

Han klarar av att vara ensam hemma i 8 timmar med en kisspaus utan skall för i sådana fall hade grannarna klagat.
Vad tråkigt att DAP inte funkade, vågar inte slänga ut pengar på något som kanske inte funderar då det kostar en hel del!
Mandana Veysi

2013-02-13 @ 21:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0