Vårat 2013

Januari
I januari hände det inte så mycket. Min barndomsvän och bästa vän papillonen Lisa flyttade från oss och trots polisanmälningar m.m kom hon aldrig tillbaka. izor och jag tränade på och levde rövare under hela januari. Vi träffade även Hana och hennes fördetta Rottweiler Asterix ett x antal gånger och tränade lite skydd.
 
Februari
I Februari månad fyllde inte bara jag år utan Izor fyllde 2 år och det firades med hundtårta. jag fyllde 18 år och det firades. Under febrari var Izor och jag väldigt mycket ute i skogen och pulsade i snön. Vi började träna lydnad mer på allvar och vi var uppe i Söderhamn en hel del.
 
Mars
I mars fick Izor för första gången sen jag köpte honom hälsa på en häst på nära håll. Han tyckte att hästarna var lite läskiga till en början men det slog snabbt över och de blev superintressanta. Jag var även hundvakt åt tervflickorna lite då och månaden bara flög iväg. Det blev inte så mycket hundträning under månaden utan Izor och jag njöt mest av livet och fick ett starkare band.
 
April
I April kunde jag inte hålla mig längre utan åkte ut till klubben med Izor när det var en halv meter djupsnö och tränade lite agility. Det var en mysig månad med mycket hundträning och jag började lita mer och mer på Izor. Under april månad körde vi väldigt mycket lydnadträning samt trickträning. Vi laddade inför lydnadstävlingen som vi skulle delta i.
 
Maj
 I maj hände det en hel del saker. Äntligen var snön bortsmält och vi kunde träna på ordentligt. Jag och min uppfödare pratade väldigt mycket och jag bokade tågbiljetter till Luleå. Under maj var vi en del i Söderhamn samt att vi låg i hårt med träningen, både lydnadsträning och fysträning. Izor fick träffa sina hundkompisar Smilla och Arach och Izor tog årets första dopp i havet. Under den här månaden började Izor simma regelbundet utomhus nästan dagligen och han utveckades till en väldigt duktig och uthållig simmare. Tidigare blev han trött efter en halvtimme-timme men efter mycket fysträning fick han konditionen tillbaka.
 
Juni
I Juni var det äntligen dags för årets lydnadstävling som skolan arrangerade. Vi lyckades kamma hem en 3 placering och Izor blev bättre och bättre vid hundmöten. Vi tränade fortfarande regelbundet och Pandora blev våran helghund. Izor trivdes otroligt bra med Pandora i närheten men tyvärr fungerade det inte i längden. Jag fick sommarlov och under nästan hela sommaren var vi vid ån där Izor simmade. 
Vi åkte på våran 14 timmars långa resa upp till Luleå för att träffa min fina uppfödare åsa. jag fick även träffa izors vackra pappa Aztro samt gosa med mallevalpar. Jag fick en hel del tips och råd av min uppfödare samt att jag fick känna och klämma på hennes fina mallar och mina ögon öppnades mer för mallar.
vi åkte till en hundkapplöpningsbana och det var första gången för mig, det var verkligen häftigt att se.
 
Juli
Här blev det mycket simmande för Izor, vi cyklade nästan varje dag till ån där han fick simma i några timmar innan vi åkte hem igen. Vi fick även besök från Malmö och jag bokade lite impulsivt en enkelbiljett ner dit och stannade där i 1,5 vecka ungefär. Izor fick träffa ett flertal hundar, stora som små. Smala, tjocka. Han fick även springa lös på ett hundfält och han skötte sig mer än exemplariskt.
 
Augusti
Augusti var en känslomässig månad för mig. Efter 3 och ett halvt år tog jag steget och träffade min mamma igen. Izor och jag åkte till Uppsala och det var fantastiskt. Jag, Izor, min syster och mamma gick en flera timmars lång promenad i ett fantastiskt område i Uppsala. Izor och jag tränade en del dog parkour, Izor fick bättre balansförmåga och han började ta för sig mer och mer. Jag och Hana blev även vänner igen efter ett halvårs uppehåll. Vi träffade henne och Aska och Izor fann sin bästa vän. Izor fick  ett Hurtta vintertäcke, ett julius-k9 halsband och ett Non-stop halsband av Hana. Skolan började igen och vi fick en ny hundlärare som tävlar i agility SM. På hundlektionerna blev det såklart en hel del agilityträning och jag fick lära mig en hel del som jag inte tänkt på tidigare. Samt att Izor kom över sin rädsla att springa upp för vippen efter att ha ramlat av den. Samt att han lärde sig att gå igenom platta tunneln som länge varit ett problem då han inte velat gå igenom den. Jag köpte även ett Back on Track täcke till Izor.
 
September
I september jobbade jag, Emma och Sabina i Högbo på en hundutställning. Det var 2 jätteroliga dagar och tack och lov hade vi vädret med oss iår. Under den här månaden tränade vi stenhårt med klickern och vi åkte på ett Canis läger och fick lära oss mer om klickerträning. under veckan jag var på lägret fick jag beskedet att min fina Pandora somnat in. Det var en mardröm för mig men samtidigt visste jag att det var det enda rätta för hennes skull. Och äntligen kom min beställning jag gjorde till Izor. Han fick ett klövjeväska med märket Ruffwear som passade honom utmärkt.
 
Oktober
Då var hösten här, Izor och jag flyttade hem till mamma och vi la hundträningen lite åt sidan och njöt av hösten. Vi var dagligen ute i skogen och tränade eller bara promenaderade. Izor fick börja gå helt lös i skogen och det märktes att vårat band blev allt starkare.
 
November
Izor fick ett aktiveringsspel av Hana som vi har haft stor nytta av. Jag vann en fototävling på facebook och fick hem en 13kg säck med hundmat och lite hundgodis. Samma månad vann jag en bloggtävling och Izor fick massa gott i ett paket. Under November gjorde vi inte så mycket utöver det vanliga. Vi körde på med klickerträningen och lydnaden. Jag gjorde även hemmalagad sushi för första gången i hela mitt liv.
 
December
 Då har vi kommit till December. Och här har det hänt mycket. Izor och jag flyttade hemifrån till en jättefin 1:a som vi trivs i jättebra. Vi har haft besök av Hana och Aska och Wictoria. Wictoria och jag har bakat en hel del och Izor har fått en "vilomånad" då jag inte alls haft någon ork till hundträning. Vi firade även jul hemma och jag köpte en fin fluga till Izor. Jag åkte även till Stockholm och gick på hundmässan, förutom att fotografera och titta i ringarna köpte jag lite smått och gott. Ett expanderkoppel och ett softbelt från Baggen, ett halvstryp och två koppel från Alac, en klotång och tasssalva. Jag har köpt inredning till min lägenhet och ensamhetstränat Izor en del och vi gör framsteg hela tiden.
 
 
 
 

 

 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0