Hundmötesträning?

Skulle verkligen behöva träffa några hundmänniskor och träna hundmöten med. Det är jätte jobbigt när han ska skälla och göra sina utfall. Han är inte osäker utan han vill fram till hunden. Svansen går rejält och säger jag till honom så börjar han pipa och göra sina glädjeskutt. 
 
Vi kör med klickerträning, men tyvärr har jag inte alltid klickern på mig.
Här om dagen när vi åkte till S så satt det två sheltis på bussen, jag undrade varför Izor sittarde så när han låg på golvet.. När vi skulle kliva av så hoppade en ena sheltien ner på gången fast den inte skulle av. Det kom inte ett ljud från Iz, hunden hoppade upp på sätet igen och vi klev av bussen, jag stod bara i chock. 
 
Jg tror att Izor behöver få vara nära hundar utan att få hälsa på dem tills han är lugn nog. Bara att man kanske sitter och tar en fika eller så.
 
Sen behöver vi verkligen folk som vill gå promenader med oss så att han vänjer sig med andra hundar. 
Han går ihop med alla hundar som han har fått hälsa på/lära känna. Det är bara innan de hälsar som de förbaskade utfallen kommer. Vore kanon om någon bara vela sätta ner sin hund bredvid Iz och mig tills han lugnat sig och sedan ta en liten promenad och efter det kanske låta dem leka. 
 
Så är det någon från Gävle som läser detta inlägg, hör snälla av er om ni har lust att hjälpa oss. 
 
'
En bild på Izor och tervflickorna

Kommentarer
Postat av: Hana

Kör du med skvallerträning kring hans utfall? hur funkar det? vet man vad utfallen beror på?

Kan tyvärr inte hjälpa till då jag inte har en vuxen stabil hund, annars hade jag gärna gjort det... Men vet att Annas hundskola anordnar träning på hundmöten http://annashundskola.se/?page_id=6

/Hana :)

Svar: Ja vi kör med skvallerinig. Så fort han får syn på en hund så klickar jag, står still på samma ställe och klickar när han tittar på hunden, sedan går jag lugnt vidare och så fort han tittar på den så klick, så håller jag på. Efter en stun så behöver jsg inte klicka utan han söker kontakt hos mig för att få en belöning. Tyvärr har jag inte alltid klickern på mig (dumt nog)

Jag misstänker att det delvis är hormonerna. Har pratat med flera unghund
sägare och de har sagt att deras hundar kan vara förjävliga, medan andra säger att de inte har något problem alls vid hundmöten. Han började bli skällig och göra smått utfall när han började umgås med min kompis 2 hundar, just för att tiken är väldigt rädd för muskelhundar då hon nästan blev söndersliten av en.

Sen så blev han nästan påflyugen av en osäker Dalmatiner helt utan anledning, då gick min kompis tik emellan och tog stryk istället.

Sen när vi skulle debutera i lydnad på stortorget så blev han påflyget av en Aussie bara sådär, Hon som höll hunden tävlade bara med den, det var lärarens hund så jag blev riktigt pissed off. Han blev lite skärrad men kom över det när vi kom ut på plan. Efter att vi var klara så stod aussien och bcn (de bor tsm) och morrade på honom och der fick honom att börja skälla något hysteiskt så jag fick gå därifrån för min hunds bästa. För skulle hunden flyga på honom (som den såg ut att göra inom en kvarts sekund) då hade jag sparkat ihjäl den.

Han är världens snällaste hund Izor, även fast man inte kan tro det pga utfallen, så länge han får vänja sig med hunden dvs (en promenad) kanske sitta på en gräsmatta och prata en liten stund och sen låta dem hälsa då är det absolut inga problem.

Vore jätteroligt att gå en liten promenad med er, och kanske sitta och prata någonstans så att iz får vänja sig med lilla valpen.
Jag tror att det är betydligt mycket bättre om de skulle hälsa på arandra ensamma utan andra hundar första gången då JUST för att iz blir triggad av andra hundar (som hundar, speciellt vallhundar) lätt kan bli.

Tack för länken, ska genast kika på den!
Mandana Veysi

2012-07-21 @ 10:40:48
Postat av: Hana

Just ja, glömde svara dig; du får jättegärna låna inlägget från min blogg ang. drunkning :) Absolut fler behöver uppmärksammas på olika faror!

Svar: Åh tack så mycket! :)
Mandana Veysi

2012-07-21 @ 10:49:53
Postat av: Hana

Tycker du att det går framåt annars med skvallerträning, dvs har det gett något resultat?

Ja det är aldrig kul när de blir påflugna sådär, speciellt inte som unga :( Hade samma problem med min Jackie (en omplaceringshund, jämthund) som dock tyvärr gick bort i vintras! visste ej så mkt om hennes historia men hon hade problem med kraftiga skall och utfall vid hundmöten... men när hon fick hälsa och leka så gick det jättebra! vi fick dock inte bukt med det problemet, men det eftersom hon hade en skallskada visade sig :( troligen misshandlad tidigare...

Jag tror faktiskt att du och Izor kommer få bukt med det! Det är bara träning som gäller! Har du kollat in länken frässten? :)

Min valp har träffat ett fåtal hundar, men inte riktigt lekt med någon (han är fortf. för liten med att leka med stora hundar ju) och det har gått bra för det mesta, dock lite morrig och osäker till en början - men sen släpper det. Vi skulle jättegärna vilja ställa upp, men vill helst vänta ett tag så inte han blir skrämd också i så här tidig ålder. Jag är inte orolig själv, men han kan nog bli rädd :P

Vi ska på valpkurs om 2 veckor ungefär samt en valpträff i början av augusti. Sen ska han även tränas på att vara bland hundar (tex Andersbergs hundgrupp) och kunna slappna av bland andra hundar.

Jag kan höra av mig till dig efter de tillfällena när jag märkt att han blivit lite stabilare själv :) Så kan de få umgås absolut!





Svar: skvallerträninggår framåt. Men det händer att han ignorerar mig. Igår tärffade vi en staffemix och han började skälla på henne, vi bestämde oss bara för att gå sida vid sida, efter någon minut hade han släppt det. Och efter en kvart ungefär fick de leka i en rastgård och de lekte jättefint!

Senare på kvällen träffade vi en amstaffvalp på 5 månader, vi gjorde samma sak där, bara gick och ignorerade honom, de lekte också kanonfint!

Länken till Anna Hilding? eller är jag helt ute och snurrar. För hennes kurs har jag inte råd att gå på, har varit tvungen att lägga ut 8000kr på Izor (kastrering och vet besök) och nu under sommarlovet får jag inte ett öre :/

Ja när Asterix blir äldre så kommer de nog att bli kanonpolare. :)
Mandana Veysi

2012-07-21 @ 23:50:34
Postat av: Hana

Hur länge har ni skvallertränat? Skönt att det gick så bra igår med båda de andra hundarna :) RIktigt fina bilder var det som sagt! :)

Har du provat med hundmöten utan att de får hälsa överhuvudtaget? Så att han lär sig att mötande hundar bryr man sig inte om. Det kan ju funka! Nej hon heter Anna Sävelin, kostar 1800 kr för 4 tillfällen (tror jag det var) Är ju lite dyrt men.. hon är jätteduktig, så kanske något du kan prova senare då? :)

Ja absolut, tror också de kommer bli jättebra kompisar, längtar tills han växer till sig lite så de kan leka;)

Svar: Ett bra tag, men det har blivit så att jag inte orkat ibland, då jag har haft brotton osv. jo ibland har han bara fått gått bredvid hundar utan att hälsa, det har också gått bra. Men de personerna träffar jag inte numera tyvärr.
Brukar gå med Östergruppen på promenad, och då får han inte hälsa på någon hund för då går vi på promenad som sagt! Sen efteråt får de som vill låta sina hundar leka.

Måste ha blandat ihop henne med Anna hilding, 1800 är på tok för mycket för mig tyvärr. :/ Har 1050 kr att leva på per månad ( nu i sommar får jag ingenting så pappa hjälper mig nu) då ska jag försörja en hund och 4 kaniner. Men jag lägger undan pengar varje månad så förhoppningsvis kommer jag att kunna gå en kurs hos henne! :)
Mandana Veysi

2012-07-22 @ 20:32:25
Postat av: Hana

Okej, jag är relativt ny på det här med skvallerträning, ska precis börja skvallra med min i förebyggande syfte så att säga. Det jag dock vet är att det kan ta tid.

Ja 1800 kr är mycket, det håller jag med om, men låter klokt av dig att spara :) tror hon kan hjälpa till väldigt mycket. Jag ska gå valpkurs hos henne nu om en vecka :)

Svar: Ok! för oss går det framåt. Idag blev det 2 utfall mot två små hundar, han hade väääldigt mkt energi då och var en aning understimulerad då han har fått vila i 2 dagar pga att han simmade så mkt så jag vela inte överanstränga honom. Tror det var 5-6 andra hundmöten och det gick kanon!
Två småhundar började skälla på honom och han bara tittade på dem och tog kontakt med mig (två tillfällen) sen stötte vi på en schäfer/samojed som Izor inte tycker om, en ruggigt dominant hane som skrämt upp honom lite (andra dagen som han bodde hos mig så började den göra utfall mot honom) den satt 4-5 meter från oss, vi satt i en rastgård. Antingen skulle jag få sitta i den där rastgården tills dem hade gått eller så fick jag ta mig i kragen, andas och gå ut därifrån. Han tittade på den och struntade i honom helt sen. Det är helt sjukt, började nästan gråta. Blev så jäkla bra. Det är det bästa hundmötet någonsin. (Just för att han ignorerade just den hunden) åhh, nu har jag babblat på. haha.

sparar för fullt ja. Går lite trögt dock. ;)
Mandana Veysi

2012-07-24 @ 14:31:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0