Det går framåt!

Åh, jag är så stolt över Izor. Hundmöterna går bara bättre och bättre, av drygt 7 hundmöten så blev det 2 utfall vid två olika tillfällen (måste tillägga att utfallen endast skedde när Lisa var med, dvs papillonen. Hon däremot struntade i alla hundar vi mötte). Men det som gjorde mig nästan gråtfärdig av lycka var när vi var tvugna att gå förbi en riktigt dominant schäfer/samojed hane som gjort många utfall mot Izor, och Izor mot den. Vi satt i rastgården och jag kopplade Iz snabbt som attan för att kunna gå ut därifrån innan iz skulle få syn på Denniz som hunden heter. Tyvärr var jag inte snabb nog, Denniz matte satte sig på en bänk ett par meter från rastgården. Denniz satt riktad mot grinden och hade genast fått syn på Iz. Det var hundra tankar som snurrade i mitt huvud. 
Ska jag sitta kvar och vänta på att de ska gå? eller ska jag bara gå ut ur rastgården med lite godis i handen och tjoa och busa med Iz. Jag valde det andra alternativet för vem vet, jag kanske skulle fått sitta i rastgården i flera timmar. Sagt och gjort, Izor fick syn på Denniz men struntade i honom och gick fot bredvid mig fin kontakt. Ojoj vad jag tjoade och hade mig, Denniz ägare måste tyckt att jag var tokig. Men vem bryr sig? inte jag iallafall, min hund skötte sig utmärkt och hur rolig hundägare är man om man hela tiden ska vara sur och kort? aldrig visa hunden att den verkligen gjort rätt och att man är glad över det? att säga bra med vanligt tonläge och inte ens titta på hunden och gå vidare betyder ingenting för hunden. När hunden har gjort rätt så ska man bannemig visa det också. Ropa BRAAAAAA, busa med den, klappa den, BERÖM den. Eller har jag fel? Jag märker iallafall på min hund att hanförstår att han har gjort rätt när jag verkligen visar det. 
 
Inte nog med det så gick lydnadspasset bra idag också. Han var lite ofokuserad men läggandet och ställandet under gång blir bara bättre och bättre, På ställandet så får jag vara lite väl tydlig och visa med handen att "nu stannar du". På läggandet så får jag stanna till lite och ge komando. Men han ligger kvar i läggandet, och han står still som en starty på ställandet. 
 
Måste även få visa dessa två jämförelsebilderna. Första bilden togs den 28 januari. Den andra bilden togs den 21 juli. Izor har vuxit på sig under dessa 6 månader, han har blivit en snygg unghund. Och han har vuxit! Han var pytteliten bredvid Arach i januari! Snart växer han väl om Arach om det fortsätter i den här farten. Snyggaste tervpojkarna! puss på er.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0