Utställning och hundmys

Det blir en lugn kväll för mig, hade tänkt gå ut på en långpromenad med hundarna men det blir inte av, har förbannat ont i kroppen och haltar lite smått för att det gör så ont att röra benen. 
 
Efter skolan var jag till läkaren och han tyckte också att jag var extremt spänd i kroppen, började nästan gråta av smärta när han började klämma på mina muskler och jag är väldigt tolerant när det kommer till smärta.
 
Skulle egentligen träffa Hana idag men det blev inte så, vi ses imorgon när jag har varit med Ronja. Och i övermorgon är det hundmässan! Jag är sjukt taggad, förhoppningsvis träffar jag Åsa (Izors uppfödare) som kommit dit enda från Luleå. Hon har med sig hennes tervtik Derah, (avkomma efter Erah som är Izor mormor). 
 
Jäkligt synd att Iz blev krypt, har från flera håll hört att han är den snyggaste Tervueren de träffat, han utstrålar sån elegans och är förbaskat vacker. Men jag får tänka såhär, hade han inte varit krypt så hade han bott kvar hos Petra. 
 
Jag får ställa honom inofficiellt, det är en bedömning jag vill ha, utställnings titlarna spelar inte mig någon roll. 
Och Lisa kommer att ställas på Remas blandrasutställning i sommar när vi åker till Malmö (om jag orkar ha med båda). Izor får följa med som publik, det är jätte nyttigt för honom att få vistas på en utställning där det är massvis med hundar. 
 
Carla tyckte att jag skulle ställa Izor för träningens skull att bli hanterad av andra människor samtidigt som lokalen är full av hundar men det känns fel i min värld att ställa en renrasig hund med fin stamtavla på en blandrasutställning. (Jag har absolut ingenting emot blandraser och tycker inte att dem ha mindre värde än en hund med stamvtavla) Min Papillon räknas som blandras för att hon inte har en stamtavla (vad jag vet av, fd ägaren kan ha fått med en tavla men glömt bort det eller tappat bort den, hon var endå över 70 år gammal och lite vimsig) men jag vet att hon är renrasig, jag har sett hennes pappa på bild och hennes mamma i verkligheten samt släktingar till henne. Så jäkla typiskt att jag glömt bort vad hon heter. 
 
Men tillbaka till saken, blandrasutställningar finns ju för att just blandraser ska få ställas ut. Då tyckr jag att det är fel att komma med en renrasig hund till en blandrasutställning. Jag tycker att blandisar ska få en chans att visa upp sig utan att någon renrasig står som konkurens! 
 
Ska iallafall bli spännande att få se hur blandrasutställningen går till, vad Carla har berättat så är dem jättetrevliga som håller i självaste uställningen. 
 
Nu ska jag se om jag har alla ingridienser för att göra pannkakor. Ojojoj så sugen jag är på det!

Kommentarer
Postat av: Gunbritt med flock

Hoppas du mår bättre när du ska till stockholm... Lycka till!!! Han är fin din Izor :)
Jag har Derahs bror Dahro så du får hälsa till goa Åsa från oss :)

Svar: Tack! Jag kan sitta och tittat på bilder på din fina Dahro i timmar, han är nå fruktansvärt vacker! Jag lovar att hälsa från er om jag träffar på Åsa på mässan. :)
Mandana Veysi

2012-12-13 @ 19:06:11
URL: http://www.belgarhuset.se
Postat av: Anonym

Hej du :)
Du får inte ställa en hund som är reggad hos skk på en blandisutställning. Det vet jag som ställde min blandis på såna. Men jag tycker du kan ställa på någon inoff - om du vill ha en riktig bedömning av en riktig domare. Eller varför inte försöka på Svenska Hundklubbens utställningar?

Svar: Hej!jag är väl medveten om att renrasiga med papper inte får ställas på blandisutställningar men min vän har berättat att på en blandisutställning i Malmö (Remas blandis). Men jag har tänkt till, jag vill inte ställa honom på en blandrasutställning, de utstllningarna arrangerar just för att blandraser också ska få en chans att visa upp sig.

Min Tervueren är dessvrre krypt så han kommer inte att kunna ställas officiellt, däremot kommer han att ställas inofficiellt. Har även en Papillon tik som inte följer standarn och som tyvärr inte har någon stamtavla så henne kommer jag att ställa i Malmö. :)
Mandana Veysi

2012-12-27 @ 04:00:05
URL: http://whyakin.hundrapport.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0