Tandsten och hundmat

Idag har vi tagit det lugnt, Milla har fått ta det extra lugnt på grund av att hon blev halt igår efter skogspromenaden. Jag passade på att skrapa lite tandsten på hennes tänder, ska fortsätta senare idag eller imorgon. Iz har tack och lov ingen tandsten fast han är dålig på att tugga på ben. I alla fall såna där råhudsben. Men köttben och annat äckel päckel har han ingenting emot. Varför jag säger att det är äckligt är för att jag är vegan som många inte tror med tanke på vad jag ger min hund för föda.
 
Jag tycker att foder är något man ska prioritera högt om man ska ha hund eller andra djur. Har man inte råd att ge dem att bra foder så tycker jag att man kan ha ett gosedjur hemma istället. Tänk om vi åt skräpmat 7 dagar i veckan eller lät småbarn äta godis och dricka läsk under hela uppväxten. Nej ett bra foder som täcker allt en hund behöver är viktigt. Sen så får man såklart se efter vad ens hund behöver, vissa kan behöva något tillskott och då är det viktigt att man ser över det och ger hunden det.
 
Izor äter som ni redan vet, VoH nr. 25 (laks) och utöver det får han något några gånger i veckan. Det brukar bli revben, grissvansar, grisfötter osv. Ibland får han även en bit lever eller hjärta i maten så det inte blir så enformig föda. Jag barfar alltså inte Izor och kommer inte heller att göra det. Kan man inte hela barf cirkeln så tycker jag att man ska låta bli att barfa sina hundar. Verkar som om  det blivit någon slags trend att man ska ge hunden den typen av mat. Visst, hade jag haft kunskap, tid och en rejäl frys hade jag kanske barfat Izor. Men eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap om barf så låter jag bli. Risken att han blir utan viktiga vitaminer och mineraler är stor och den risken är inte värd att ta. Färskfoder är minst lika bra som barf tycker jag. Och då vet jag att min hund får i sig alla vitaminer och mineraler som han behöver.
 
Vad ger du din hund för foder?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0