Kontaktövning

Fick en fråga här på bloggen om jag kunde skriva ner några av kontaktövningar Izor och jag kör på.
Tar några exempel.
 
1. När Izor tar kontakt med mig säger jag varsågod och ger honom en godisbit.
 
2. Väntar tills han frivilligt tar kontakt med mig innan han får äta sin mat. 
 
3. Hålla en godisbit i ena handen och om han försöker ta godisbiten stänger jag igen handen. Säger inte ett ord. Till slut tröttnar han på att försöka få tag i gobiten och tar istället kontakt med mig och då får han ta godisen. 
 
Det här kan man utveckla väldigt mycket, efter ett tag kanske man kan ha en godisbit i båda händerna utan att hunden tar dem. När hunden tar kontakt belönar man. 
 
När man kommit så långt kan man börja närma sig hunden med en godisbit i handen utan att hunden ska försöka ta gobiten. Till slut kan du ha godisbiten framför nosen på hunden samtidigt som den ger dig 100% ögonkontakt.
 
4. På våra promenader kan jag helt plötsligt stanna till och då vänder sig Izor 8/10 ggr och ger mig ögonkontakt. För varje gång han tittar får han en godisbit.
 
5. Brukar be Izor att sätta sig så lägger jag en godisbit på vardera tass och han får inte ta någon av dem förrän han fått ett varsågod av mig och det får han endast när han tar ögonkontakt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Tatjana

Tusen tack! Jag vill höra allt om hur du tränar Izor! Vår tervtjej är ju väldigt jobbig vid hundmöten och vissa människomöten också. Där har hon blivit bättre, eller rättare sagt, jag kan kontrollera henne mer där. Inte jämt, men ofta i alla fall. Men det här med hundmöten är skitjobbigt när vi bor mitt i stan.

Svar: Det är så lite så! Bara roligt att kunna vara till hands. Bor du i närheten av Gävle? För i sånnafall hade vi kunnat träffas och jag gett dig tips. Men jag ska knåpa ihop ett eller flera inlägg om hur jag tränar Izor framöver. :)
Mandana Veysi

2013-10-27 @ 07:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0