Kloklippning

Har precis klippt klorna på Izor som jag gör ca 1 gång i veckan. Vill hålla klorna i trim, vi hade sådant problem med Pandora när det kom till klorna. De var fruktansvärt långa och pulpan var jätte lång den med. Hon fick de första gångerna sövas av vet, sen kunde vi gå till en djurklinik och ha munkorg på henne då hon högg sin fördetta husse i armen när de klippte klorna. De sista gångerna jag tog henne till djuraffären här i Gävle så låg hon så lugnt och fick alla klor klippta utan någon munkorg eller tvång. Hon njöt. Tycker att det är jätte viktigt att man dagligen pysslar med klorna och tassarna på sin hund då de väldigt lätt blir rädd om sina tassar och har man som jag, en stor hund kan det ställa till med besvär vid kloklippning. Det är nog ännu svårare med en liten hund som har så små tassar och klor. 
 
Jag minns när jag hade kaniner, jisses vad svårt det var att klippa klorna på 2 utav dem 4 jag hade. Vi var tvugna att vara 3 pers vid kloklippning. 1 som matade henne, 1 som höll i henne och 1 som klippte. Det måste ha sett jätte konstigt ut att 3 personer kämpar för att få en kanins klor klippta. 
 
När Izor kom hem till mig var han lite smårädd om tassarna men efter 2-3 veckor låg han på sidan och jag kunde i lugn och ro klippa hans klor. Trots att jag har gjort misstaget som tusentals andra hundägare att klippa i pulpan så har han aldrig blivit rädd för klosaxen, det är jag så tacksam för. 
 
Hur ofta klipper du din hunds klor?
 
 

Kommentarer
Postat av: J

Brukar försöka fila klorna en gång i veckan, och klippa när det behövs.
Känner igen det där med kaniner, så jävla envisa med! :D

Svar: Filar sällan klorna, tycker inte att jag får något resultat :/ Kan sitta i timmar och fila. Har du någon speciell fil?
Haha, mina harkorsningar är lätta att klippa klorna på, de är bara att lägga i famnen medan mina belgiska harar som tyvärr inte är i livet idag var omöjliga att klippa klorna på själv!
Mandana Veysi

2013-10-15 @ 22:17:39
Postat av: J

Har den från dogman! Tycker den är superbra så man kan forma till klon och fixa till snyggt efter man klippt.
Tråkigt med dina belgiska harar, de är ju så vackra!

Svar: Okej! :)Ja det var trist det med hararna, men rasen är inte som "vanliga" kaniner, väldigt speciella kaniner som verkligen är svåra att ha å göra med. Håller med dig, de är supervackra.
Mandana Veysi

2013-10-16 @ 01:27:34
Postat av: Pälsklingar

En gång i veckan, klipper först med klosax och slipar sedan med elektrisk klofil. =) Loke har inget emot något av det, så därför tar det så att säga inte emot att sitta och pyssla lite. =P

Svar: Är klofilen bra? jag använder mig nu av vanliga nagelfilar men ser inget större resultat. Izor har inte heller någonting emot att jag pysslar med tassarna och det är så skönt!
Mandana Veysi

2013-10-16 @ 01:41:28
URL: http://palsklingars.blogg.se/
Postat av: Pälsklingar

Jag älskar den elektriska klofilen (har en Oster, men finns flera på marknaden). Man kan byta grovlek på slippappret och har även två hastigheter, med den snabbaste kan det gå undan... Jag använder den främst för att forma klorna, få bort vassa kanter och så, men även för att korta ner klorna ytterligare - när man klippt så långt man vågar så kan man komma ner litelite till med filen. =)

Svar: Låter ju jätte bra! Kanske något som jag ska investera då :)
Mandana Veysi

2013-10-17 @ 01:18:35
URL: http://palsklingars.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min pappa klippte min hund i pulpan en gång efter det har jag alltid klippt klorna. Dels också för min mamma inte vågar. Tror hon inte klippt en enda gång de 5 åren vi ägt våran vovve xD har dock klippt han 2 gånger i pulpan, men aldrig blivit rädd, konstigt nog är han myyyycket bättre nu än förut. Tråkigt nog har han lång pulpa pga den förra ägaren :( och svarta klor så himla svårt att se

Svar: Ett tips är att du klipper väldigt nära pulpan för att reta den, samt nu i vinter direkt efter en promenad för då brukar pulpan dra ihop sig lite. :) Håller med dig om att det är bökigt att klippa svarta klor men med tiden så lär man sig hur mycket man kan klippa och inte.
Mandana Veysi

2013-10-22 @ 00:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0