Hundgrupper

Är medlem i ett antal hundgrupper på facebook, bla en där man kan bifoga en länk till sin blogg om man uppdaterat bloggen. Har idag 2 gånger blivit borttagen från den gruppen och tycker att det är väldigt konstigt. Jag har inte skrivit någonting olämpligt på min blogg? det är jätte tråkigt tycker jag men thats it. 
Hade varit intressant att få veta vad andledningen till borttagningen var då gruppen godkänt mig 1 gång redan. 
 
Nåja, kvällen har varit lugn för izors del. Han fick rejsa runt med brorsan Arach idag och han sprang som en en liten ekorre. Det var sjukt länge sen Izor och Arach fick leka ihop men nu släppte vi ihop dem när dom skulle rastas. 
 
Imorgon kommer supersnälla Måns med 8 klövar och 4 älgöron till mig. Fy sjutton vad jag är tacksam. Hoppas innerligen att Izor kommer att tycka att öronen är goda. Ska även träffa Hana och schäferfjanten Aska. En viss Tervueren kommer att bli riktigt riktigt glad över att få se sin fröken grå.

Kommentarer
Postat av: suzan

ibland undrar man hur folk tänker, jag tycker iallafall inte du skrivit något olämpligt!

Tänkte fråga dig, har du gått något agility kurs eller har du kört på själv? Vill jätte gärna gå kurs är inte det. Men jag har kört mycket på det som finns runt om hemma. parkeringsstaket i olika höjder, cykelställningar och annat liknande i hopp väg. och låtit henne hoppat upp på murar berg elskåp och ja vad vet jag. Så jag körde agilitybanan för första gången (testade lite) i måndags då jag nyss gått med i sbk och min lokala klubb. Så är ju inte så att jag inte testat något och var ju därför jag ville testa själv agilityn innan kursen (min tik är ju inte riktigt 12 månader ännu för den delen vilket är ett krav.) Men idag när jag flyttade fel på A-hindret (aldrig flyttat på denna så jag visste ju inte!) kom en farbror in skogstokig och blev jätte arg på mig (jag blir bajs rädd) och predikar "är du ens med i klubben?" "har du ens gått agility kurs" jag får inte säga ett ord eller förklara mig what so ever, "ja tänker på hunden så den inte blir rädd och gör sig illa så gör inte det och det utan instruktör" fast jag tror jag känner min hund bäst och hon kan nog bli lika rädd och göra sig illa oavsett. även erfarna hundar kan ju göra sig illa. varför jag skriver allt detta är bara för att jag har tyckt det är så jobbigt att ta steget att träna själv inför andra (som kanske kan leda till någon tävling i framtiden) och tyckt att bruks och utställnings folk är väldigt snobbiga kan man väl säga och var ju exakt det intrycket han gav mig. dessutom börjar han lala med min hund och klappar hur som, att inte ens hundmänniskor ska lära sig att inte klappa på vilken hund som helst! du får radera inlägget om det är jätte olämligt :P

2013-10-17 @ 19:49:48
Postat av: suzan

ville bara höra vad du tycker om bruksklubbar över lag och dom människor som är där och tränar (vi har ju olika klubbar men finns ju likheter). Har hört denna (NynäshamnBK) ska vara en av dom bättre här uppe där man inte dömer ut varandra osv. Jag som vågat ta steget fick detta i mitt ansikte och känns som jag tog tillbaka ett steg :P

Svar: Jag vet att det är en bloggare som påstår att jag pratat massa strunt. Jag har tipsat dig om personens blogg en gång och tja. Misstankarna går att personen skrivit något till admin i gruppen, men eftersom jag inte har svart på vitt så kan jag inte säga exakt.
Jag har aldrig gått någon hundkurs utan är självlärd, nu får jag hjälp via skolan att förbättras i min handling osv.

Nej men fy vilken dålig stil. Jag har också fått sådana vibbar, att uts/bruksfolk kan vara väldigt snobbiga. Jag klassificerar mig inte i någon grupp utan jag är baa en helt vanlig hundägare som tränar min hund. :)

Jag har både positiva och negativa erfarenheter av brukshundsklubbar. Den jag tränar på har jag blivit rätt så väl bemött. Har varit på en klubb lite utanför Gävle och jag kände taggarna riktade mot mig så fort jag satte ner foten på gräsplätten.

Sen finns det brukshundsklubbar som låter alla typer av blandraser träna skydd och det är oerhört FEL. Skydd ska endast brukshundar få träna (syftar nu på figge och allt) Det finns en anledning till att sbk endast låter brukshundar få tävla i ex IPO eller Svensk skydd!
Mandana Veysi

2013-10-17 @ 19:54:33
Postat av: suzan

ooh skrev massa så försvann det för mobilen dog :(

Men lite kortare, tyvärr verkar många leva på att äta andras lycka och lägga sig i för mycket i andras liv. Alla kan inte vara lika bra som oss ;) Man får se det så!

Jag är också självlärd och har fått mycket beröm runt om att jag har lyckats väldigt bra (första hunden också) så uppenbarligen är inte självlärning helt fel. Jag går på gymmet och vet verkligen inte exakt hur jag ska använda alla maskiner men försöker hitta något som passar mig, behöver inte betala en PT för det. Det är vad jag tycker! Kom på du går i skolan med inriktning hund, det är bra dom hjälper dig att förbättras. Klart det är bra att få tips och annat från erfarna människor :) Pratade med en jag känner som går där och hon sa att ingen hon träffat är så, så jag gör som jag brukar göra. Gör det som känns rätt och skiter i vad andra säger! :)

Nej det är ju klart man ska hitta en klubb som har regler och restriktioner, är ju jätte viktigt!

En fråga bara, varför skulle man inte kunna få träna (hemma träning då typ) skydd med sin hund för skojsskull? har du sett den där videon med chihuahuan som kör skydd? hehe :) Nyfiken bara!

Svar: För att skk har nog tänkt 1 till 2 gånger när det gäller IPO/Sv skydd. Det kan vara farligt att träna en olämplig ras i en så pass speciell sport. En liten chihuahua kanske inte gör så stor skada en en mastiff/bullhund kan göra extrema skador.
Mandana Veysi

2013-10-17 @ 23:35:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0