Lyckliga jag

Fan vilka framsteg Izor och jag har gjort. Idag märkes det ordentligt. Det kom fram två tjejer som frågade om de fick klappa Iz. Jag svarade dem att de fick klappa honom om han själv accepterade det. Det ena tjejen satte sig på huk och Izor sprang fram till henne och började pussas och gosade rejält med honom. Jag och den andra tjejen pratade en liten stund, det visade sig att hon går i andra året på Real och att hon var med och arrangerade lydnadstävlingen. Hon var väldigt faschinerad över hur duktig Izor var under lydnadstävlingen. Blev helt varm i hjärtat. Det slutade med ett stort pusskalas och Izor var sååå nöjd. När de var tvugna att gå så vela han följa med dem, det syntes på honom.
 
För några månader sen skällde han på människor som vela hälsa och nu springer han fram till folk med öronen bakåtvikta med en viftande svans. Det måste ha varit en period i hans liv då människor helt plötsligt blev "farliga". 
 
Nu kan vi lägga all fokus på hundmötesträningen. Bara jag får in rätt metod att använda på Iz vid hundmöten så kommer hans osäkerhet att försvinna det vet jag.
 
 

Kommentarer
Postat av: Suzan

Vad kul! Det är så kul när det går framåt, då blir allt mycket roligare :)

Svar: Visst blir det, vissa dagar stöter vi på motgångar men jag har lärt mig att istället fokusera på framgångarna :)
Mandana Veysi

2013-08-23 @ 14:36:24
Postat av: Tatjana

Hur har du lyckats med att få Izor att vilja hälsa på människor? Jag har också en terv som skäller så fort nån vill hälsa på henne. Förut skällde hon bara nån tittade, men nu sätter jag henne ner vid möte och då är hon oftast tyst. I alla fall om ingen ger henne full uppmärksamhet. Vill gärna ha tips!!

Svar: Jag har kört på två sätt. När det gäller folk jag ska träffa så gör jag ingen stor sak av det, går fram till personen och ger kopplet så får h*n gå en sväng med dem, sedan hälsar dem.

Hur är du vid möten? är du nervös? försök vara så neutral som möjligt och träffa till en början hundvana personer som totalignorerar henne, hon kommer tids nog bli nyfiken på personen och komma fram, då är det viktigt att personen inte räcker fram handen utan låter henne lukta, sen kan personen locka på henne. De ska gärna sitta på huk också.

Har även kört att jag gett personen godis som ska hälsa på Izor, men tycker att de andra två alternativen är bättre då hunden blir tryggare fast det tar längre tid!
Mandana Veysi

2013-08-24 @ 08:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0