För lite/mycket aktivering?

Någonting jag har tänkt på är när det kommer till aktivering av hund. Det finns folk som köper raser som är så pass missbildade att de inte kan andas ordentligt och är ute och motionerar gärnet med dem och sen finns det dem som köper aktiva hundar och har som soffpotatisar. Och min fråga är varför?
 
Jag vet att det är väldigt många som överdriver djuren fysiska kondition inom djurvärlden. Folk som påstod att ex deras kaniner fick komma ut i koppel 4 timmar om dagen. Men hur har man tid med det om man går i skolan, ska hinna göra läxorna, sköta om kaninen och sedan motionera den?
 
Eller som i hundvärlden då. Folk är väldigt duktiga på att överdriva hundars fysiska kondition. Man har läst på forum där folk skrivit att de är ute mint 5-6 timmar om dagen på promenad med sin hund. Okej tänker jag. Det vore bra om det var så! Inte ens jag, som har en hyperaktiv brukshund är ute och går med min i 6 timmar! 
 
Jag kan förstå att man kan vara ute så pass länge och gå någon gång i veckan, men varje dag? har personen i fråga inget liv att sköta? jobb? familj? Nåja, det här kan man sitta och prata om hur länge som helst. 
 
Min hund kan få upp till en två timmars promenad om dagen inkusive 3-4 kissrundor, sedan beror det på väder och min fysiska hälsa. Jag försöker motionerna Izor så gott jag kan, låter honom simma, dra cykel, jaga bollar i uppförsbackar och fick igår reda på att det finns ett sandtag i Hille. Det är ju kanon! Bara att traska till bussen eller så går vi dit! Måste bara hitta en mer exakt beskrivning till stället. Det vore något minsann! Regn har jag absolut inga problem med, vi var ute och cyklade när det tokregnade ute så är inte känslig på det viset. Skulle hemskt gärna vela ha en springer eller en kickbike att fästa Izor i. Jäklar vad roligt det hade varit att låta honom dra 2-3 gånger i veckan. 
 
Varför jag inte skulle göra det varje dag är nog för att jag skulle tycka att det vore för tråkigt! Jag har lätt för att ledsna, det är mindre bra tyvärr. jaja, det är fredag, sitter med datorn i famen och Izor har precis ätit ett oxöra, Pandora var inte ett dugg intreserad av det. Får se imorgon om jag lyckas skrapa lite tandsten på henne då hon är dålig på att tugga på ben osv.
 
Det va nog allt från mig för ikväll skulle jag tro. Ha en jätte mysig fredagskväll!!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Kul att hitta hit!

En sak är ju att många ser promenad som fysisk träning och tycker att det räcker. Men promenad i sig ger ju ingen direkt uthållighet utan som du skriver simning och mer rejäl fys. Vi ägnar oss åt simning och intervallträning, roligt också:)

Svar: Exakt! folk tror att en timmes promenad tröttar ut hunden men det är precis som du säger! :)
Mandana Veysi

2013-08-31 @ 11:10:00
URL: http://www.yrlabus.se/bloggen/
Postat av: Elin och Olle

Håller med dig, ja går oftast (ibland har vi våra slapp dagar o då blir även de kortare promenader) MINST en 40min+ promenad (sen får han ju såklart komma ut på kiss rundor, men minst 1 längre)

men sen som Jassica o du sa så e de ju bättre o simma o sånt (om de fys träning man e ute efter) för en promenad ger inte träning på de sättet som många verkar tro)

Svar: skönt att jag inte är ensam på den fronten. Nej det är precis som du säger, en promenad ger i stortsätt ingenting i jämförelse med ex simning/springa i ojämn terräng osv osv.

Har märkt att folk med mer aktiva raser har en tendens att lätt överdriva. De som nog är mest ärliga när det gäller motion tycker jag är jägare! För även folk med enbart sällskaps raser överdriver väldigt mycket!
Mandana Veysi

2013-09-01 @ 16:35:14
URL: http://elinalbertsson.weebly.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0