Byta hund?

Har suttit och diskuterat lite på ett forum och tycker att många har väldigt konstig syn på hundar.
 
Ex, om man köper en valp och har framtida planer för den. Och att det sen visar sig att hunden inte alls är "duglig" inom sporten man tänkt tävla hunden i. Då visade det sig att över 50% av de som komenterade i inlägget skulle göra sig av med hunden på direkten. Då undrar jag, är det rätt människa för att äga hund? Bara för att hunden inte är precis som den i mina tankar? Ger det mig rätten att leka gud och att bara ge bort den helvilt till någon främmande eller sälja den till första bästa? Man har hört många historier om att man inte tänker sälja hunden till första bästa hem men ojoj vad de bluffar. Folk säljer sina odugliga hundar till vem som helst.
 
Vill man ha en hund med garantier på att den uppfyller ens kriterier så köper man en vuxen omplacering. Och inte en valp som man sedan gör sig av med. Man kan forma en hund, men då till den stora frågan. Tiden? Speciellt hundfolk ska ha startklara hundar så fort de fyllt 18 månader. De ska helst vara i eliten innan de fyllt 3. Men till vems förtjänst är det? för ägaren såklart. Det är allt för många människor som inte bör äga hund, folk som ser dem som några maskiner som ska göra si och så.
 
Tja, nu babblar jag säkert på om samma saker men jag tycker att det är helt sjukt hur folk tänker och GÖR. Hunden blir en familjemedlem, man adopterar exempelvis inte bort ett barn emd funktionshinder för att det blir mera jobb i vardagen (jag vet att många tycker att det är fel att jämföra hundar och människor men det tycker inte jag) för även i "människovärlden" händer det att folk väljer att göra abort om det visar sig att barnet har någon form av missbildning. 
 
Nu har jag sagt mitt för kvällen!
 

Kommentarer
Postat av: Marion

Håller med dig, helt sjukt är det ibland. Däremot ska hunden vara tjänstehund, kan läget vara annorlunda - De kan ju inte ha hur många hundar som helst menar jag.. och ska man ha den i tjänsten, måste det fungera. Däremot att byta hund för att man vill tävla.. NÄ inte ok. Då får man väl tänka om och ändra riktning själv istället.

Svar: Inom tjänst har jag förståelse för. Men som du säger, byta hund för att man är en riktig tävlingsnarkoman. Det tolererar jag inte. Såna tävlingsnarkomaner bör inte ha hund då de endast är ute efter meriter och själv få sig en "titel" att man är bra. Vad skönt att det är fler än bara jag som har samma tänk kring detta!
Mandana Veysi

2013-08-19 @ 22:43:02
URL: http://whyakin.hundrapport.se/
Postat av: Annica

Men oj va fräckt... Hur kan du så bastant hävda att folk bluffer om att de inte säljer till första bästa?
Själv omplacerade jag nyligen en vuxen tik eftersom vi inte passade varann. Jag sållade väldigt noga genom alla intressenter. Det tog ung en månad att hitta den rätta tjejen, och när jag funnit och intervuat henne noga bad jag henne resa till Östersund, där jag hade bokat o betalat en helg på vandrarhem för att hon och tiken riktigt skulle få pröva på varann innan hon bestämde sig.
De passar helt otroligt bra ihop, och att omplacera var det bästa jag gjort!
Visst, man kan satsa på vuxna hundar istället, men problemen då är dels att någon annan redan har format den under en viktig tid, och dels att folk sällan säljer de bästa hundarna.

Mvh
Annica

Svar: Förstår inte riktigt vad du menar. Jag menar inte att det är fel att omplacera en hund. Jag köpte ex min hund som omplacering. Han blev krypt samt att han inte alls trivdes att leva i så stor flock. Förra ägaren var väldigt noggrann med vart han hamnade och till slut så blev jag vald efter flera intervjuer.

Har man riktigt bra skäl till att omplacera en hund, ex att man inte klickar över huvudtaget eller att hunden inte trivs i större flock och blir dålig pga det. Då ser jag bara positivt på omplacering om hunden kan få det bättre hos någon annan.

Däremot finns det folk som säljer hundar som inte uppfyller deras kriterier hejvilt. Det finns tyvärr för många såna, tävlingsnarkomaner där det viktigaste för dem är att vinna.
Mandana Veysi

2013-08-20 @ 15:01:00
URL: http://annicav.wordpress.com
Postat av: Reby Madridista

Usch jag blir förbannad. Om det är så högt värderat att tävla och vinna så kan man börja med någon annan sport, eller man kanske håller på med just hundar för att man själv inte duger till att prestera och därför har en hund åt det? Fy. Golf kan man hålla på med då.

Svar: Det tror jag också. Många skaffar sig hund för att de inte kan prestera själva!Har själv märkt att väldigt många inom hundvärlden som tävlar regelbundet inte mår särskilt vidare bra. De kanske blir "lyckliga" eller känner sig "dugliga" om deras hundar presterar bra?
Mandana Veysi

2013-08-20 @ 17:48:05
URL: http://rebymadridista.weebly.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0